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Boids′ Behavioral Modeling based Fuzzy Flocking

퍼지 플로킹 기반의 보이드 행동 모델링

  • 권일경 (한국표준과학연구원 인간정보그룹) ;
  • 이상용 (공주대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2004.04.01

Abstract

Computer games use an intelligent method called flocking for boids' group behavioral modeling. Flocking can naturally model group behavioral patterns of unpredictable forms such as birds and fishes using some computer resource. In this paper, we implemented an ecosystem which is composed of predator and prey for group behavioral modeling of real underwater ecosystem. Also fuzzy logic is applied to implement instinct desire of ecosystem elements. As the result, we confirmed that the model can overcome breakdown of ecosystem and model naturally ecosystem behavior.

컴퓨터 게임은 보이드들의 군집 행동 모델링을 위하여 플로킹이라는 지능적인 기법을 사용하고 있다. 플로킹은 약간의 컴퓨터 자원만을 이용하여 조류나 물고기와 같은 예측할 수 없는 형태의 군집 행동 패턴을 자연스럽게 모델링 할 수 있다. 단 논문에서 우리는 사실적인 수중 생태계 군집 행동 모델링을 위하여, 포식자 및 먹이로 구성되는 생태계를 구현하였다. 또한 퍼지 논리를 생태계 요소들의 본능적인 욕망을 구현하기 위하여 적용하였다 그 결과 본 모델은 생태계의 파괴를 극복하고, 자연스럽게 생태계 행동을 모델링 할 수 있다는 것을 확인하였다.

Keywords

References

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