Figurative Analysis of Korea Tradition Metal Rice Bowl - To Choson and the Modern Age Center -

한국 전통 금속 밥그릇의 조형적 해석 -조선 및 근대를 중심으로-

  • 윤형건 (연세대학교 생활과학대학 생활디자인학과)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

Metal tableware of korea had been used from former days along with own to rice bowl exclusive use, this metal tableware has our country characteristic identity from the country that do rice to chief food to unique thing. This by recent publication we individual and peculiar ours create may. Hab, Yonyu, Omok, Okbalri of modeling of our country metal rice bowl are 4 kinds greatly. First is that is all lid in our country's metal rice bowl by 3 greatly to cultural meaning that is filled in modeling. Second, it is that there is man and woman old and the young official business while divide man and woman old and the young in our country's metal rice bowl, third, that size changes by other rice bowl according as age increases point. And item that cause definite effect in figurative feature of metal rice bowl is [ Existence and nonexistence of hoof ], [ Oral narration department's shape ], [ Reverence of oral narration belonging / Ratio of Body's height ], and [ Reverence of oral narration belonging / Ratio about Body maximum ] of it 4 be. This research finds identity of our country's design and it is basic research about that is wished to graft together in several Land of Supreme Happiness illuminating in several angles with our country characteristic metal rice bowl.

우리나라에서는 예전부터 밥그릇 전용으로 자기와 더불어 금속식기가 사용되어져 왔는데, 이러한 금속식기는 쌀을 주식으로 하는 나라에서는 유일한 것으로 우리나라 특유의 아이덴티티를 가지고 있다. 이를 근간으로 우리는 독자적이며 고유한 우리의 것들을 창조 할 수 있을 것이다. 본 연구의 방법은 문헌연구와 더불어 각 지역을 탐문하면서 조선 및 근대의 금속밥그릇을 실제 측정을 하여 다음과 같은 사실을 밝혔다. 우리나라 금속 밥그릇의 조형은 크게 합, 연엽, 오목, 옥발이 4가지 종류가 있다. 조형에 담긴 특징은 크게 3가지로 첫째는, 우리나라의 금속밥그릇에는 기본적으로 뚜껑이 있다는 점이다. 둘째, 우리나라의 금속밥그릇에는 남녀노소 전용이 있는가 하면 오목과 합은 남녀노소 공용이다. 셋째, 연령이 증가함에 따라 크기가 다른 밥그릇으로 교체해 나간다는 점이다. 그리고 금속밥그릇의 조형적 특징에 결정적인 영향을 주는 항목은 [ 굽의 유무], [ 구연부선 ], [ 구연부외경 / 몸체높이의 비], 그리고 [ 구연부외경 / 몸체 최대경의 비] 의 4가지이다. 글로벌화 되는 시대에 우리나라의 조형적 특질을 찾아 아이덴티티를 구축하는 것은 매우 중요하다. 본 연구는 우리나라 특유의 금속 밥그릇을 가지고 여러 각도에서 조명하여 우리나라의 디자인적 아이덴티티를 찾고 여러 상품에 접목시키고자 하는 것에 대한 기초적인 연구이다.

Keywords