초록
본 연구는 ENR지를 통해 파악할 수 있는 선진 설계회사들이 급변하는 세계 설계 및 엔지니어링 시장에서 환경변화에 어떤 방식으로 대응하여 성공하고 있는지를 파악함으로써 최근 어려움을 겪고 있는 국내 설계 및 엔지니어링 업체들에게 향후 생존과 성장을 위한 시사점을 도출할 목적으로 이루어졌다. 분석결과 순위가 올라가거나 유지한 기업들의 특징은 시장과 상품에 대해 사업구조 전략적 측면에서 전문화를 추구하였으며 M&A나 전략적 제휴를 통하여 급변하는 산업 환경에 능동적으로 적응하였기 때문에 성공한 것으로 나타났다. 국내 엔지니어링 기업이 해외에서 성공하기 위해서는 기업 입장에서 시장과 상품에 대한 전략적 특화가 필요하며 정부는 정책상의 해외진출 전략수립과 지원, 학계와 연구소는 핵심 기술육성을 위한 산 $\cdot$ 학 $\cdot$ 연 연구의 활성화가 절실히 필요하다.
Dynamic nature of the A/E/C industry, rapidly changing global market environment, and lowest cost competitive bidding make it difficult to survive in global engineering markets. To understand of the global design&engineering market, a case study has been undertaken. The top 150 global design forms represented in the ENR(Engineering News Record) from 1995 to 2003 are classified three groups for the case study, First group is the firms that its rank is getting raised from 1995. Second group is the firms keep holding its rank from 1994 until 2003. Third group is the firms that its rank has gone down from 1995 until 2003. However, finding key factors and changing business strategies of successful top design fm are the fundamental goals in this paper, After examined case study, this paper concludes and suggests that professionalization, M&A strategies, patrons of government, and academic supporting are needed to be succeeding in the global design & engineering industry.