한국ITS학회 논문지 (The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems)
- 제3권2호
- /
- Pages.55-68
- /
- 2004
- /
- 1738-0774(pISSN)
- /
- 2384-1729(eISSN)
조건부가치측정법을 이용한 고속도로 교통정보의 가치 산정에 관한 연구
Estimation of value of freeway traffic information using Contingent Valuation Method
초록
본 연구에서는 고속도로 교통정보의 적정 가치를 산정하고자 비 시장재의 가치 추정에 많이 적용되고 있으며 환경경제학 분야에서 발전되어온 조건부 가치측정법을 사용하였다. 비 시장재인 고속도로 교통정보의 적정한 가치를 추정하기 위하여 가상 시나리오를 설계하고 설문의 신뢰도를 높이기 위하여 교통관련 분야의 전공자를 설문자로 하였으며 일대일 면접을 실시하였다. 또한 질문 방법으로 개방형 질문과 지불카드 방법을 혼용하여 사용하였다. 교통정보의 가치추정식으로 다중회귀 모형을 사용하여 교통정보의 가치에 영향을 미치는 정도를 알아보았다. 연구결과 정보별 1회 이용시 지불하고자 하는 가격은 현재 제공되는 가격보다 다소 비싼 가격을 지불할 의사를 보였으나 전체적인 가격을 묻는 월정액은 낮게 지불의사를 표시하였다. 이는 개별적인 정보에 대한 가치나 유용성은 수긍하나 공공의 정보는 무료로 제공되어야 한다는 다수 이용객들의 인식이 지불 의사를 낮게 표시한 것으로 판단된다.
On this research, Contingent Valuation Method which is universally applicable to non market goods and being developed in a field of the environmental economics is used to estimate appropriate value of freeway traffic information. Imaginary scenario is designed to estimate appropriate value of freeway traffic information and major in traffic-related field is used & man-to-man interview carried out to enhance a reliance of questionnaire. Open-ended question and a way of payment card are in use each other. make use of Multiple Regression Model in Contingent Valuation Method of traffic information and find an effect on the value of the traffic information. As a result of research, intention to pay for usage per information is regarded as a somewhat higher but monthly cost is lower than they have to. It is concluded that value and usefulness of the individual information is nod in approval but a majority of user's recognition that publish information must be provided free of charge lowers intention of payment.