항공우주기술 (Aerospace Engineering and Technology)
- 제2권1호
- /
- Pages.164-170
- /
- 2003
- /
- 1598-4168(pISSN)
KSR-III 액체 로켓엔진 설계점 연소시험
- 김승한 (엔진그룹) ;
- 조규식 (추진기관그룹) ;
- 한영민 (엔진그룹) ;
- 서성현 (엔진그룹) ;
- 문일윤 (엔진그룹) ;
- 이광진 (엔진그룹) ;
- 김종규 (엔진그룹) ;
- 설우석 (엔진그룹) ;
- 이수용 (우주추진기관실)
- Kim, Seung-Han ;
- Cho, Gyu-Sik ;
- Han, Yeoung-Min ;
- Seo, Seong-Hyun ;
- Moon, Il-Yoon ;
- Lee, Kwang-Jin ;
- Kim, Jong-Kyu ;
- Seol, Woo-Seok ;
- Lee, Soo-Yong
- 발행 : 2003.08.01
초록
KSR-III 주 엔진에서 발생한 연소불안정 방지를 위한 필름 냉각방식의 내열재 배플을 장착한 확대비 5.04의 엔진의 40초 연소시험을 수행하였다. 시험 조건은 KRS-III 새로 설정한 설계점 조건으로 산화제 공급유량 42.04kg/sec, 연료공급 유량 17.96kg/s를 공급조건으로 설정하였다. 연소불안정을 방지하기 위해 필름 냉각방식의 내열재 배플을 장착한 EM#11호기 설계점 연소시험을 한 결과 설정 연소시간인 40초 동안 연소불안정이 발생하지 않았다.
KSR-III engine with film-cooled baffle was tested. The purpose of this test is to verify the effect of ablative baffle on avoiding combustion instability which occurred in the acoustic cavity case. The engine had expansion ratio of 5.04 and the test condition was design condition(oxidizer mass flow rate 42.04, and fuel 17.95 kg/s). In the test, combustion instability did not occur. So, the effect of film-cooled baffle on avoiding combustion instability was verified.