SOCIOPSYCHIATRIC CHARACTERISTICS OF ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN WHO USE COMPUTERS EXCESSIVELY - ON THE BASIS OF CARERS' REPORT -

컴퓨터 과다사용 초등학생의 정신사회적 특성 - 보호자의 보고를 근거로 -

  • Jhin, Hea-Kyung (Department of Child and Adolescent Psychiatry, Seoul National Hospital) ;
  • Kim, Mun-Sun (Department of General Psychiatry, Seoul National Hospital)
  • 진혜경 (국립서울병원 소아청소년 정신과) ;
  • 김문성 (국립서울병원 일반정신과)
  • Published : 2003.12.31

Abstract

Objectives:Among the studies related to excessive computer use, the studies for elementary school students are relatively rare. Because children have relatively poor ability to recognize and express themselves, the carers' information is important to assess the children. This study attempted to investigate the relationship between children's computer use and sociopsychiatric characteristics on the basis of carers' reports. Methods:The subjects of this study were 287 5th- and 6th-grade students in the elementary school in Seoul. The student carers were asked to answer the questions for children's computer use, the computer addiction test modified from Young's parent-child internet addiction test, Korean Personality Inventory for Children(K-PIC). SPSS(version 10) was used to analyse the differnece of computer use between genders and the relation of the computer addiction test with K-PIC. Results:1) The score of computer addiction test was significantly higher in male children than in female children and more male children compared to female children were distributed in the excessive user group. 2) The score of computer addiction test correlated with the scores of most clinical scales of K-PIC and the average scores of most clinical scale were significantly higher in the excessive user group than in the general user group. 3) More children with score above 65 in HPR, DLQ, FAM scale were distributed in excessive user group than in general user group. Conclusion:The 5th- and 6th-grade elementary school students with excessive computer use were found to show more sociopsychiatric problems. With these finding we suggest that social and clinical attention to the children who use computer excessively shoud be required.

연구목적:컴퓨터 과다 사용과 관련된 문제들에 대한 연구 중에서 학령기 아동을 대상으로 한 연구는 상대적으로 적은 편이다. 아동의 경우 자신의 상태를 객관적으로 파악하고 표현하는 능력이 부족한 경우가 많아 보호자의 정보제공이 아동의 상태를 파악하기 위해서 중요하다. 본 연구는 보호자의 보고를 근거로 아동의 컴퓨터 과다 사용과 정신사회적 특성과의 관계를 알아보고자 하였다. 방 법:서울의 한 초등학교 5, 6학년 학생 287명을 대상으로 하였으며 그들의 부모로 하여금 아동의 컴퓨터 사용에 대한 기본 설문, 부모용 아동 컴퓨터 중독 검사, 한국아동인성검사에 답하도록 하였다. SPSS(version 10)를 이용하여 성별에 따른 컴퓨터 사용의 차이, 컴퓨터 중독 검사 점수와 한국아동인성검사와의 관계에 대한 통계분석을 하였다. 결 과:1) 성별에 따라 컴퓨터 중독 검사 점수를 비교했을 때 남아의 점수가 여아의 점수보다 유의미하게 더 높았으며 남아가 여아에 비해 과다 사용자에 포함되는 비율도 더 높았다. 2) 컴퓨터 중독 검사 점수와 한국아동인성검사 대부분의 임상 척도 점수는 유의미한 정적 상관관계를 보였으며, 과다 사용자군에서 대부분의 임상 척도 점수가 일반 사용자군보다 유의미하게 높았다. 3) 한국아동인성검사 결과, 비행, 과잉행동, 가족관계 척도에서 65점 이상인 아동들의 경우 일반사용자군보다 과다사용자군에 속하는 비율이 유의미하게 높았다. 결 론:컴퓨터를 과다하게 사용하는 초등학교 5, 6학년 학생들은 여러 가지 정신사회적 문제들을 가질 가능성이 높았으며 이들에 대한 사회적, 임상적 관심이 필요할 것으로 생각된다.

Keywords