A Study on the New-Product Development Strategy for the Game Market using Conjoint Analysis

컨조인트 분석을 이용한 게임시장의 신제품 개발 전략에 관한 연구

  • Lee, Ji-Hun (Graduate Student College of Business Administration Konkuk University) ;
  • Jung, Heon-Soo (Assistant Professor College of Business Administration Konkuk University)
  • 이지훈 (건국대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 정헌수 (건국대학교 경영대학)
  • Published : 2003.03.31

Abstract

Although the user needs for computer game have been complicated and fragmented, new game development of Korean computer game developers are carried out from the developer's perspective. In the light of this limitation. This study introduces conjoint that designs an optimal new product for game users. We applied the conjoint analysis to Koran game market and found several important issues regarding Koran game users. Our results show that, regardless of game types, Korean game useis' preference mainly center on "variety of game."

최근 들어 게임 사용자들의 욕구가 점점 다양해지고 있지만, 국내 게임제작사들의 신상품개발은 여전히 제작자 관점에서 행해지고 있다. 게임제작사들의 이와 같은 제작자 중심의 상품개발은 거시적으로 게임문화의 다양성을 저해할 뿐 아니라, 게임제작사 자신도 과다경쟁으로 건전한 수익기반을 잃게 될 위험이 크다. 이러한 차원에서 본 연구의 방향을 게임제작사들이 게임사용자 관점에서 사용자들의 욕구를 게임제작에 과학적으로 반영할 수 있는 컨조인트 분석을 소개하는데 중점을 두었다. 컨조인트분석을 직접 한국의 게임사용자들에게 적용하여, 컨조인트 분석을 통해 어떻게 사용자들이 선호하는 게임을 찾아낼 수 있는 가를 보여주었다. 컨조인트 분석결과 한국의 게임 사용자들은 시뮬레이션 게임, RPG 게임, 아케이드 게임의 경우 "다양성 측면"을 가장 중요시하는 것으로 나타났으며, 온라인 게임인 경우 "시나리오"를 가장 중요시하는 것으로 나타났다. 또한 "조작의 간편성"등 사용의 편리성에 대한 욕구도 강한 것으로 나타났다.

Keywords