Journal of Korea Game Society (한국게임학회 논문지)
- Volume 3 Issue 2
- /
- Pages.56-63
- /
- 2003
- /
- 1598-4540(pISSN)
- /
- 2287-8211(eISSN)
Development of Hoseo 3D Online Game Engine
호서 3D 온라인 게임 엔진 개발 사례 연구
- Kim, Kyung-Sik (Dept. of Game Engineering in Hoseo Univ.) ;
- Chang, Hee-Dong (Dept. of Game Engineering in Hoseo Univ.) ;
- Choi, Sam-Ha (Dept. of Game Engineering in Hoseo Univ.) ;
- Park, Woo-Seung (Dept. of Game Engineering in Hoseo Univ.) ;
- Kang, Jong-Ho (Dept. of Game Engineering in Hoseo Univ.) ;
- Oh, Jeong-Heon (Dept. of Game Engineering in Hoseo Univ.)
- 김경식 (호서대학교 게임공학) ;
- 장희동 (호서대학교 게임공학) ;
- 최삼하 (호서대학교 게임공학) ;
- 박우승 (호서대학교 게임공학) ;
- 강종호 (호서대학교 게임공학) ;
- 오정헌 (호서대학교 게임공학)
- Published : 2003.09.30
Abstract
This research is a result of the study of 3D online game engine supported by korea science foundation in third year. The 3D engine and server engine have been upgraded from those in second year. A demonstration game has been made using our engines. Source codes of our engines have been distributed to several research centers for analysis and evaluations. The methodology of game development using our engines is described as well as the efficiency of our engines. In this paper, features and performance of the proposed engines are described as well as the methodology of utilizing the engines.
본 연구는 3D온라인 게임 엔진 요소 기술에 대한 3차년도 연구결과 본 연구는 한국과학재단 목적기초연구(과제명: 3D 온라인 게임엔진 요소기술 연구, 과제번호: R05-2000- 000-00288-0) 연구비에 의해 연구되었음 로서 동 연구과제의 2차년도에 개발 했던 3D 엔진과 서버 엔진을 보완하였으며 엔진을 이용한 데모게임을 완성하였고 객관적인 평가와 분석을 위해 엔진소스를 공개하여 외부의 검토를 받고 있다. 또한 본 엔진을 이용하여 실제 3D온라인게임을 개발 할 수 있는 게임 개발 방법론을 정리하였고 엔진의 효용성에 대해 다각도로 연구 중에 있다. 본 논문에서는 개발된 엔진의 특성과 성능을 소개하고 개발 방법론에 대해 고찰한다.
Keywords