The Design and Implementation of Web based Group Counseling System for Elementary School Students

초등학생을 위한 웹기반 집단상담시스템 설계 및 구현

  • Kim, Jeong-Rang (Gwangju National University of Education, Dept. of Computer Science Education)
  • 김정랑 (광주교육대학교 초등전산교육과)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

The group counseling with their friends who have the same problem is more useful to solve the problem of the elementary school students, and is desirable to use the abilities of group as class in the respect of problem solution and mental graduation. But, in the school nowadays, because there is not enough space and time to have group counseling and is no much information about it, the group counseling hasn't made well even though there is will. Therefore, we need a system for group counseling adding cyber counseling in order the passive students can take part in the counseling well and we can overcome restriction of time and space. So, in this paper, the reasons and problems why the group counseling is hardly made was found and in order to solve the problems and to get the effects of the group conseling easily, implemented web based group coulseling system, adapted it in the school, analyzed the results. Consequently, I could supply some disadvantages of the face to face coulseling to advantages through the web based group counseling system.

초등학교 학생들에게는 보다 허용적이고 편안한 분위기 속에서 비슷한 문제를 가진 친구들과 집단을 이루어 문제를 해결하는 집단 상담이 학생들의 문제 해결 및 정신적인 성장에 유리하고, 학급과 같은 집단의 기능을 충분히 활용하면서 상담이 이루어지는 편이 바람직하다. 그러나, 현재 학교 현장에서는 집단 상담을 할 수 있는 시공간적 여건이 마련되어 있지 않고 집단 상담에 대한 정보가 충분하지 않아 참여하고자 하는 의지는 있으나 그것을 충족시키지 못하고 있었다. 그러므로 상담 자체에 거부감이 있는 학생들도 쉽게 상담에 참여할 수 있고, 시공간적 제약을 극복할 수 있도록 집단 상담과 사이버 상담의 결합된 상담시스템이 필요하다. 이에 본 논문에서는 집단 상담이 잘 이루어지지 않는 원인, 문제점들을 찾아 해결하여 학교 현장에서 집단 상담의 효과를 쉽게 누릴 수 있도록 하기 위하여 초등학생을 위한 웹기반 집단 상담 시스템을 구현하고 초등학교 현장에 적용하여 그 결과를 분석하였다. 그 결과 면대면 상담에서 부족했던 부분을 사이버 상담을 통해 보완할 수 있었으며 여러 가지 집단 상담의 장점을 살릴 수 있었다.

Keywords