Analysis on the Navigation Menu to Improve Accessing Information in Elementary School Website

초등학교 웹사이트에서의 내용 접근성 향상을 위한 메뉴 구조 분석

  • Lee, Byeong-Mu (Daegu National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Kho, Dae-Ghon (Daegu National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Yoo, In-Hwan (Daegu National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 이병무 (대구교육대학교 전산교육과) ;
  • 고대곤 (대구교육대학교 전산교육과) ;
  • 유인환 (대구교육대학교 전산교육과)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

In this study, the six types of menu were suggested according to analysis of elementary school website about informational structure, depth and width of the menu, method of arrangement, suggesting form of the menu, ease the menu usage. And we design and develop the menu, and test, adapting the six types of menu on the same control condition, for the purpose of test about affective response and effectiveness, efficiency in user's utilizing these menus. As a result, the menu type of upper part drop-down type and left part suggesting after upper part suggesting type were testified as a menu type of high approach and recognition in the elementary schools web site.

본 연구에서는 현재 초등학교에서 광범위하게 사용되고 있는 각종 형태의 웹사이트 메뉴에 대하여, 정보의 구조, 메뉴의 깊이와 너비, 항목의 나열방법, 메뉴의 제시형태, 메뉴사용의 수월성 등과 관련된 특성 분석의 결과를 토대로 메뉴의 패턴을 6가지 유형으로 구분하였다. 그리고 이들 각 유형의 메뉴에 대한 사용자들의 정의적인 반응과 사용시 효과성 및 효율성을 검증하기 위하여 동일 통제 조건을 갖는 6가지 유형에 대한 메뉴를 설계, 구현하고 이들을 실험, 적용하였다. 연구 결과 초등학교 학습자를 대상으로 하는 웹사이트에서는 상단 끌어내림 형태의 메뉴와 상단 제시 후 좌단 제시 메뉴 유형이 접근성과 인지도가 가장 높은 것으로 나타났다.

Keywords