초등교사의 교사 정보화 인식에 관한 연구 -강원도지역을 중심으로-

A Study on Elementary School Teacher Awareness of the Information System in Teacher

  • 김영록 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정인기 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Gim, Yeong-Rok (ChunCheon National University of Education, Department of Computer Education) ;
  • Jeong, In-Kee (Cheon National University of Education, Department of Computer Education)
  • 발행 : 2003.06.30

초록

교육정보화로 각급 학교에 정보화 기기가 많이 보급되었으나 이를 적극 활용하지 못하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 초등학교 교사들의 교육정보화에 관한 인식을 조사.분석하여 보급된 정보통신기기를 교육활동에 효과적으로 활용할 수 있는 방안 및 교육정보화 추진 성과를 모색하는 기회를 제공하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하여 추진하였다. 첫째, 교육정보화 정책에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 교사 정보화 촉진을 위한 활성화 방안에 대한 인식은 어떠한가? 셋째, 정보화 윤리에 대한 인식은 어떠한가?

The intent of this study was to examine what elementary school teachers thought about the adaptation to the information age in education in a bid to seek ways to have the computer equipments utilized enough to justify the efforts and the cost of installation. This study was conducted to provide answers for the following questions: First, what do the elementary school teachers perceive the Education information system? Second, what is their opinion on the ways to elevate teacher competencies for dealing with the information system? Third, what is their awareness of the information ethics?

키워드