The Effect of Perceived Risks on the Consumer Satisfaction in the Use of Cellular Phone

소비자 위험인지가 소비자 만족도에 미치는 영향 -이동전화 사용을 중심으로-

  • Huh, Kyung-Ok (Dept. of Family Culture and Consumer Science Sungshin Women's University)
  • 허경옥 (성신여자대학교 가족문화소비자학과)
  • Published : 2003.05.31

Abstract

This study aimed to investigate the extent of risks perceived by consumers in terms of health and economy while using cellular phone services. In addition, it also examined the factors influencing the level of risks and their effects on the level of satisfaction after using it. Major findings were as follows. First, the level of perceived risks were higher for married consumers. Consumers with high income felt economic risks lowly. Second, perceived economic risks influenced the level of satisfaction after using cellular phone, but not perceived health risks. Third, overall, consumers who rely on objective information source, possess high credibility on their cellular phone service companies, and own high level of knowledge how to properly use those phones, were more satisfied after using it.

본 연구는 이동전화 사용시 소비자들이 느끼는 건강 그리고 경제적 측면의 위험인지 정도를 조사하였고, 이에 영향을 미치는 요인을 조사하였다. 또한, 이동전화 사용시 소비자들의 건강 그리고 경제적 측면의 위험인지 및 관련 변수들이 이동전화 사용 후 소비자 만족도에 미치는 영향을 조사하였다. 연구결과를 요약하여 살펴보면, 첫째, 이동전화 사용과 관련한 건강 그리고 경제적 차원의 위험인지는 결혼한 소비자에게 높았다. 소득수준이 높을 수록 경제적 위험인지는 적게 느끼는 것으로 나타났다. 둘째, 이동전화에 대한 경제적 위험인지 만이 소비자 만족도에 유의한 영향을 미칠 뿐, 건강에 대한 위험인지 수준은 이동전화 사용 후 소비자 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 대체로, 객관적인 정보원천을 이용한 소비자, 이동전화 서비스 업체에 대한 신뢰도가 높은 경우, 이동전화 기능 및 서비스 사용방법에 대한 지식이 높을수록 이동전화 사용 후 소비자만족도가 높은 것으로 나타났다.

Keywords