The Effects of Internal Marketing on Market Orientation and Customer Orientation

내부마케팅이 시장지향성과 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구

  • Chung, Ki-Han (School of Management, Gyeongsang National University) ;
  • Jang, Hyeong-Yu (School of Management, Gyeongsang National University)
  • 정기한 (경상대학교 경영대학 경영학부) ;
  • 장형유 (경상대학교 경영대학 경영학부)
  • Published : 2003.05.31

Abstract

As the service market is increasingly competitive, internal marketing, marketing orientation, and customer satisfaction are becoming a crucial issue to the survival and growth of the service firms. This Study examined the structure modeling of internal marketing, market orientation, and customer satisfaction to verify the relationship among construct variables. Conslusively, the higher degree of internal marketing and market orientation, the higher degree of customer satisfaction. Specifically, The positive impact of internal marketing, customer orientation and competitor orientation on customer satisfaction is verified respectively. But, the impact of interfunctional coordination on customer satisfaction is rejected. The company is required to intensify interfunctional coordination in company operation process to boost sustainable competative advantage.

본 연구는 최근 학계나 실무계의 관심이 되고 있는 내부마케팅, 시장지향성 그리고 고객만족사이에 존재하는 개념구조를 발견함으로써 경영자나 마케터에게 유용한 경영의 실마리를 제공하는 것을 목적으로 하고 있다. 선행연구를 바탕으로 경로모델과 수정경로모델을 제시하고 이에 대한 경로분석을 실시했다. 경로분석 결과, 내부마케팅이 시장지향성과 고객만족에 상당이 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 내부마케팅이 고객만족에 직접적으로 미치는 영향이 상당한 것으로 확인되었고 시장지향성을 통해서 고객만족에 미치는 간접적인 영향관계도 확인되었다. 시장지향성을 나타내는 고객지향성과 경쟁자지향성은 고객만족에 유의한 영향을 미치나 기능간 조정이 기각되었다. 이는 국내 서비스기업의 경영프로세스에 시장지향성이란 개념이 완전하게 구현되고 있지 않음을 의미한다. 내부마케팅을 통한 내부종업원의 만족과 조직내부 기능간 유기적인 협력을 통해서 시장지향성이라는 기업절학을 체계화 구체화시켜 고객만족과 보다 긴밀하게 연계시켜야 함을 시사한다.