IR Activities and Relationship Marketing

  • 발행 : 2003.05.31

초록

본 연구의 목적은 IR 활동과 주주에 대한 관계마케팅간의 관련성을 연구하는 것이다. 본 연구에 사용된 연구모형은 IR과 관계마케팅의 관련분야의 과거연구와 다양한 전문가들과의 인터뷰를 통하여 축적된 자료들을 토대로 하여 구축되었다. 이러한 연구모형은 또한 과거연구와 전문가들과의 인터뷰를 통하여 얻어진 연구가설들을 기반으로 하였다. LISREL 분석기법을 이용하여 자료분석이 시도되었다. 자료분석 결과에 의하면 IR활동들이 투자자의 신뢰와 관계결속에 결정적인 영향을 미치는 것으로 발견되었다. 따라서 IR활동들은 회사의 관계마케팅과 성과에 긍정적인 영향을 미친다는 결론을 도출하였다. 이러한 결론을 바탕으로 IR활동과 관계마케팅의 관련성을 경영에 응용할 수 있는 다양한 마케팅전략이 제시되었다.

The purpose of this study was to examine the relationship between IR(investor Relations) activities and relationship marketing toward shareholders. This study constructed a research model delineating relationships between IR activities and relationship marketing variables based upon literature review and extensive interviews with IR experts. LISREL analysis upon empirical data was conducted. IR activities were found to be key determinants of Trust and Commitment of investors. Trust and Commitment were found to be positively related to firms' performance. Thus, IR activities had positive effects on a company's relationship marketing and performance.

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