Effects of Strategic Factors of Outsourcing on Marketing Performance

아웃소싱 전략요인이 마케팅 성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2003.11.22

Abstract

The purpose of this study is to verify what kind of influence do strategic factors (clarification of outsourcing goals, clarification of outsourcing scope, co-sourcing, management of supply businesses, and human resource participation) have on marketing performance factors (improvement of service quality, customer satisfaction, and improvement of employees' ability). Another purpose is to examine whether the influence of strategic factors of outsourcing on marketing performance differ depending on the outsourcing motives and the degree of human resources outsourcing. Hypothesis of influences of strategic factors of outsourcing on marketing performance is verified. The study shoes that co-sourcing has a significant influence on improvement of service quality, participation of human resources on improvement of service quality and employees' ability, and management of supply businesses on customer satisfaction and improvement of employees' ability. However, the study indicates that clarification of outsourcing goals and outsourcing scope do not affect variables in marketing performance.

아웃소싱은 국내 소매기업에서 대부분이 활용하고 있을 만큼 보편화되어 있지만 지금까지 이에 대한 체계적인 연구는 부족한 실정이며, 특히 소매기업의 아웃소싱이 마케팅 성과에 어떤 영향을 미쳤는지에 대한 선행연구는 이루어지지 못하고 있다. 본 연구에서는 소매기업의 현실적인 여건을 염두에 두고 문헌연구를 종합적으로 고찰해 연구 모형을 구축하여 아웃소싱의 전략요인인 아웃소싱 목표 및 범위의 명확화, 코소싱, 공급기업 관리, 인적자원의 참여가 마케팅 성과 요소인 서비스 품질 향상, 고객만족, 종업원의 능력 향상에 미치는 영향을 분석하였다. 또한 아웃소싱 전략요인이 마케팅 성과에 미치는 영향은 아웃소싱 동기 및 인적자원의 아웃소싱 정도에 따라 어떠한 차이가 나는지에 대해서도 분석하였다. 아웃소싱 전략요인이 마케팅 성과에 미친 영향에 대한 가설을 검증한 결과, 코소싱은 서비스 품질 향상에, 인적자원의 참여는 서비스 품질 향상과 종업원의 능력 향상에, 공급기업 관리는 고객만족과 종업원의 능력 향상에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 아웃소싱 목표와 범위의 명확화는 마케팅 성과 변수에 영향을 미치지 않은 것으로 밝혀졌다.

Keywords