Strategy for Activating Science Education for Woman - Analyzing Girl-Friendly Science Education Program and Teaching/Learning Materials of Other Countries

여성 과학교육의 활성화 방안 - 외국의 여학생 친화적인 과학교육 프로그램과 교수학습 전략 분석을 통해

  • 최경희 (이화여자대학교 과학교육학과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

It is often assumed by many people that science is male-oriented subject area. It is due to the fact that many examples and models dealt in the science teaming are male, and also there are more male scientists and female. Because the content of many science books are male-centered, it reinforces interest and self-confident for boys, whereas, it discourages the inspiration to develop the identity of scientists as a woman. In the West, in order to solve these issues, the educators have attempted to identify various factors in the science achievement, job description, and others which may contribute in developing gender difference in science learning and attitude towards science. It is also further attempted to develop girl-friendly science learning materials to facilitate education of woman scientists and also encourage their participation in the areas of science and technology. In this study, various strategies for female science education have been explored and suggested by examining science learning programs for female students, analyzing research literatures on the gender difference in science education.

과학 내용의 제시방법과 사례, 적용 등이 남성 중심이고 과학자의 수에 있어서 남성이 절대적으로 많음으로 인해, 과학은 전통적으로 남성의 학문으로 인식되었다. 과학교과서가 이처럼 남성 중심적으로 구성되어 있기 때문에 과학을 학습하는 남학생들에게는 과학에 대한 관심과 자신감을 키워주지만, 여학생들에게는 과학에서의 여성성에 대한 인식과 정체감을 감소시킨다고 하였다. 이러한 문제들을 해결하기 위하여 미국과 영국 등 선진 여러 국가에서는 과학 성취도, 태도, 진로 등 과학영역에서 나타나는 성차의 원인을 밝히고 성불평등을 해소함으로써 과학기술계로의 여성 진출을 장려하기 위하여 여학생에게 친근한 과학을 개발하기 위한 연구가 활발히 진행되고 있다. 이 논문에서는 외국의 문헌과 사례를 중심으로 과학영역에서 나타나는 성차의 원인을 분석하고 여학생들을 위한 과학교육 프로그램 및 방안 사례를 살펴본 후, 여성 과학교육의 활성화 방안에 대하여 고찰하였다.

Keywords