자바 애플릿을 이용한 웹 기반 디지털 논리회로 가상실험키트

A Web-based Virtual Experiment Kit for Digital Logic Circuits Using Java Applet

  • 김동식 (순천향대학교 공과대학 정보기술공학부) ;
  • 김기운 (순천향대학교 공과대학 정보기술공학부)
  • Kim Dong-Sik (Division of Information Technology Engineering, Soonchunhyang University) ;
  • Kim Ki-Woon (Division of Information Technology Engineering, Soonchunhyang University)
  • 발행 : 2003.12.01

초록

본 논문에서는 교육의 질을 향상시키기 위해 창의적이고 상호작용적인 멀티미디어 컨텐츠로 구현된 디지털 논리회로에 대한 효율적인 가상실험키트를 개발하였다. 제안된 가상실험키트는 실제 실험실 상황과 유사하게 구현하였기 때문에 가상실험키트를 통해 유사한 실험결과를 얻을 수 있다. 더욱이 제안된 가상실험키트는 학습자와 교수자의 효율을 증대시키도록 설계되었으며 이를 통해 학습자는 높은 학습표준을 성취할 수 있으며 교수자는 시간과 노동력을 절감할 수 있다. 가상실험은 (1)브레드 보드상의 회로결선 (2)입력인가 (3)출력측정 (4)실험결과 분석의 과정으로 이루어진다. 더욱이 브레드 보드상의 회로구성과 대응되는 온라인 스키메틱 회로구성이 학습자의 편의를 위해 가상실험 키트상에 나타난다. 마지막으로 가상 실험실을 운영한 결과 전체 실험 시간과 실험 장비의 손상율이 감소되며, 교수 생산성이나 학습 효율이 증가되는 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.

In this paper, we developed an efficient virtual experiment kit with creative and interactive multimedia contents, which can be used to enhance the quality of education in the area of digital logic circuits. Since our virtual experiment kit is implemented to describe the on-campus laboratory, the learners can obtain similar experimental data through it. Also, our web-based virtual experiment kit is designed to enhance the efficiency of both the learners and the educators. The learners will be able to achieve high learning standard and the educators save time and labor. The virtual experiment is performed according to the following procedure: (1) Circuit Composition on the Bread Board (2) Applying Input Voltage (3) Output Measurements (4) Checkout of Experiment Results. Furthermore, the circuit composition on the bread board and its corresponding online schematic diagram are displayed together on the virtual experiment kit for the learner's convenience. Finally, we have obtained several affirmative effects such as reducing the total experimental hours and the damage rate for experimental equipments and increasing learning efficiencies as well as faculty productivity.

키워드

참고문헌

  1. 김동식 (2000). 효율적인 공학교육을 위한 웹기반 가상교육강좌 개발방안. 대한전기학회 논문지. 49권 6호
  2. 김동식. 서삼준(2001). 웹기반 전기전자 가상실험설 구현방안. 공학교육연구. 4권 1호
  3. 권순창(1999). 하이퍼텍스트를 이용한 데이터베이스 프로젝트 교육을 위한 전자교재의 설계 방법. 한국컴퓨터교육학회. 제2권 제1호
  4. 김동식(2000). 인터넷을 이용한 효율적인 공학실험실습 교육을 이용한 가상실험실의 개발. 공학교육연구. 3권 2호
  5. Dongsik Kim et al(2001). Practical Implementation of A Web-based Virtual Laboratory in the Area of Electrical Engineering, IASTED International Conf. on Computers & Advanced Technology in Education
  6. 김동식(2001) 디지털 논리시스템의 개념학습을 위한 웹기반 자바애플릿의 개발. 공학교육 연구. 4권 2호
  7. 김동식,최관순,이순흠(2002), 멸티미디어를 이용한 웹기반 디지털 논리회로 가상실험실의 구현. 공학교육연구. 5권 1호
  8. 김동식.최관순.이순흠(2002), 웹기반 기초전기회로 가상실험실. 공학교육연구. 5권 1호