CD-ROM Development for '8051 Microprocessor' Unit Teaching-Learning in Electronics Circuit Practice Subject of Technical High School

공업계 고등학교 전자 회로 실습교과에서 '8051 마이크로프로세서' 단원의 교수-학습을 위한 CD-ROM 개발

  • Published : 2003.06.01

Abstract

The purpose of this study was to develop CD-ROM so that students can understand 8051 Microprocessor unit easily in electronics circuit practice subject of technical high school. The study gives students, who have difficulties in learning, a chance for self-directed and supplementary learning by suggesting interface process with 8051 Practice Kit. To achieve these purposes, literature survey, collecting textbooks and materials, development of CD-ROM were gradually carried out. Each steps were as follows: Firstly, in literature survey, concepts and characteristics of multimedia and application to class were reviewed. Secondly, text contents on 8051 Microprocessor unit were analyzed, main contents were extracted and graphic, sound, animation were made. It was consisted of eight basic learning subjects, and designed to flow systematically. In this study, we presented a kind of teaching-learning material by developing CD-ROM in 8051 microprocessor unit in electronics circuit practice subject as a central matter. This material will be able to help technical high school students in learning

공업계 고등학교의 교과서인 전자 회로 실습에 기술되어 있는 8051 마이크로프로세서 단원을 중심으로 CD-ROM을 개발하기 위한 본 연구는 교과서 내용의 설명에 치우치기 쉽고 학급에서 수준 차가 있는 학생들을 대상으로 하는 교수-학습의 어려움을 극복하고, 학생들에게 교과서 내용을 중심으로 멀티미디어를 활용한 자기 주도적인 보충학습의 기회를 제공함으로써 기초학력이 부족한 공업계 고등학교 학생들의 학업 성취도를 높이는데 그 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 $\ulcorner$문헌 연구$\lrcorner$ $\ulcorner$연구교과서 및 자료 수집$\lrcorner$ $\ulcorner$CD-ROM제작$\lrcorner$의 과정을 거쳐 순차적으로 연구가 수행되었다. 각 단계별 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 문헌연구를 통해서 멀티미디어의 개념 및 특징, 수업에 활용 사례 등에 대해 고찰하였다. 둘째, 교과서 및 자료 수집에서는 8051 마이크로프로세서 단원을 중심으로 교과서를 분석하고 주요 내용을 추출하였고, 그래픽, 사운드, 애니메이션 등은 직접 제작하였다. 셋째, 기본 학습주제를 8개의 영역으로 구성하였고, 체계적인 학습 흐름이 될 수 있도록 제작하였다. 이상의 연구에서 전자 회로 실습 교과서의 8051 마이크로프로세서 단원을 중심으로 CD-ROM을 개발하여 교수-학습 자료로서 하나의 유형을 제시하였으며 이러한 학습 보조 자료는 기초 학습 능력이 대체로 부족한 공업계 학생들의 학습 활동에 다양한 형태로 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 최준섭, '초등 실과의 공업기술영역에서 ICT의 두 가지 접끈방볍 내용과 방법에 대한 토론' 한국실과교육학회 2001년도 동계 학술발표대회‘ p.93. 2001
  2. Ralph W. Tyler, 'Basic principles of curriculum and instruction. The University of Chicago Press', pp.63-82, 1949
  3. 강병희, '상황 학습과 앵커드 교수 이론을 적용한 코스웨어 전략', 정보과학지. p.62-72. 1994
  4. 유정정, '하이퍼텍스트 원리를 적용한 CAl 코스웨어 개발 및 효과 연구'. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문. 1992
  5. 이태욱 외, '멀티미디어 시대와 컴퓨터 교육에 대비한 초. 중등 컴퓨터 활용에 관한연구', 한국교원대학교 교수 논총, 1997
  6. 한국교육학술정보원, '웹 기반 수업자료 개발', 한국교육학술 정보윈. 2000a