A Study on the Post-Occupancy Evaluation of the Types of the Learning Space Unit in Elementary Schools

열린 학교 단위학습공간의 구성유형별 건물성능평가에 관한 연구 - 대구광역시 소재 초등학교를 대상으로 -

  • Published : 2003.03.15

Abstract

The purpose of this study is to find problems and to provide architectural design standards of the Learning Space Unit(L.S.U.) in Elementary Schools through the Post-occupancy Evaluation(POE). In this study, we found six major problems of the type of the L.S.U. in elementary schools. More than 50% of users expressed dissatisfactions in these items : size, safety, cooling facility, noise, privacy and primary meaning for its original purpose. After the interrelation-analysis, we checked pros and cons about each forms of L.S.U. It is the result of analysis of the layout method in L.S.U. 1) "$8.4m{\times}8.4m$" classroom unit got the highest positive responses 2) "2-classroom type" and "4-classroom type" got higher score than "3-classroom type" 3) "Whole faced type" 1) made more active Multi-space than "Partial faced type" 4) prefered prepared "Open-classroom" to "Closed-classroom" 5) 'Zoning type between L.S.U.s' couldn't influence to user's responses. Designers can consult those informations when they plan a new, remodeling and additional elementary school.

Keywords

References

  1. 류호섭, 초등학교 교사의 공간종류 및 설치현황에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 2002
  2. 류호섭 외, 第7次 敎育過程에 對備한 旣存 初等學校施設 基本모델 開發 硏究, 한국교육시설학회지, 2001
  3. 정주성, 초등학교 단위학습공간의 모형에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 1998
  4. 안은희 외, 열린교육에 대응하는 初等學校建築의 단위학습공간계획에 대한 사용자 요구 조사. 대한건축학회논문집, 2000
  5. 서유석, POE 평가모델에 관한 연구, 디자인 연구誌, 창원대학교 디자인 연구소, 1997
  6. Wolfgang F.E. Preiser 공저. 편집부 역, 건물평가방법론. 소림문화사, 1993
  7. 대구광역시 교육청, 제7차 교육과정에 대비한 기존 학교의 대응방안 연구, 2001