학습자의 평가 참여를 지원하는 웹 기반 수행평가 시스템의 설계 및 구현

Design and Implementation of Web-Based Performance Evaluation System Supporting Participation of Students' Evaluation

  • 강공미 (강원대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김진호 (한국과학기술원 첨단정보기술연구센터)
  • 투고 : 2003.06.05
  • 심사 : 2003.07.08
  • 발행 : 2003.07.30

초록

수행평가는 학생을의 학습 과정을 관찰하거나 학생들이 산출해 낸 자료를 통해 평가하는 방식으로 단순 필납 고사의 단점을 보완하는 새로운 평가 방식으로 주목받고 있다. 그러나 이 수행평가를 적용하는데 많은 노력과 시간 부담이 들어 실제 학교 현장에서 시행에 많은 어려움을 겪고 있다. 이러한 부담을 줄이기 위해 인터넷을 이용한 평가가 다방면에서 시도되고 있으나, 이들 기존 연구에서는 학생의 평가 참여가 허용되지 못하여 평가 방법이 다양하지 못하거나 교사의 피드백이 부분적으로만 사용되는 문제점을 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 학습자들의 평가 참여 및 학습 과정 중의 다양한 수행평가를 지원하고 교사가 효과적으로 관리할 수 있는 웹 기반의 수행평가 시스템을 설계하고 구현하였다. 이러한 웹 기반 수행평가 시스템을 활용할 경우, 학생들의 평가력 등의 고등사고 능력과 전인적 발달을 도모하고, 수행평가를 위한 교사의 업무와 시간 부담을 대폭 줄일 수 있을 것이다.

A performance evaluation, which requires to observe students in the course of learning and studying and to evaluate their reports and materials, is emerging as an alternative evaluation method to overcome the shortcoming of simple written tests. However, there are many difficulties in real teaching setting to apply the performance evaluation, because it requires many burdens of efforts and time. In order to reduce these burdens of teachers, there have been several approaches which utilize the Internet for the evaluation. But these previous approaches have several limitations that they don't allow students' participation in evaluation activities, fail to provide a variety of evaluation methods. and/or support teachers' feedbacks very limitedly. In order to overcome these limitations. therefore. this paper designed and implemented a web- based performance evaluation system supporting the participation of students in doing evaluation themselves and various evaluation methods. which can be effectively managed by teachers. This web-based performance evaluation system developed in this paper can enhance not only students' high level thinking abilities but also their emotional and intellectual abilities. It can also help teachers to reduce the burden of working and the time in plenty used for evaluating students.

키워드