Development of Student Consulting Support System to Intervene Internet Addiction for teachers

교사의 인터넷 중독 개입을 위한 학생상담지원시스템 개발

  • 김성식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이봉건 (충북대학교 심리학과) ;
  • 문성원 (우석대학교 언론광고심리학부) ;
  • 김명렬 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박종오 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 임진숙 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2003.06.25
  • Accepted : 2003.07.01
  • Published : 2003.07.30

Abstract

Recently Internet addiction problems of teenagers are so serious that the education to solve the problems are required in school. However, teachers are suffering difficulties to intervene students' Internet addiction because they do not have expert knowledge about student counselling and Internet addiction problems. In this study, in order that nonprofessional teachers in student counselling can consult easily a student who is addicted to Internet. we developed consulting contents consisted of twelve weeks consulting activities and the student consulting support system about Internet addiction problems. This system offers the consulting contents module for teachers and the information management module for students. For the experimental operation of the system and contents. we made a consocium of twenty primary and secondary schools. We selected a students who is most serious in Internet addiction problem in the school We made a class teacher counsel a student individually by applying the system. Thereafter, we analyzed the effects of consultation and presented the results.

최근 10대 청소년의 인터넷 중독 문제가 매우 심각하여, 이러한 인터넷 중독 문제를 해결하기 위한 학교 교육의 필요성이 제기되고 있으나, 학교 교사들은 상담이나 인터넷 중독문제에 대한 전문 지식이 부족하여 학생들의 인터넷 중독 문제에 개입하는데 어려움을 겪고 있다. 본 연구에서는 상담 비전문가인 교사가 인터넷에 중독된 학생을 쉽게 상담할 수 있도록, 인터넷 중독에 대한 12회기에 걸친 교사의 상담 활동으로 이루어진 상담 콘텐츠 개발하였으며, 교사가 사용하게 될 상담 콘텐츠와 상담하는 학생 정보의 관리 기능을 제공하는 상담지원시스 템을 개발하였다. 개발한 상당 지원 시스템과 컨텐츠의 실험운영을 위하여 1) 초중등학교 20개교의 컨소시엄을 구성하여, 2) 각 학교에서 가장 심각하게 인터넷에 중독된 학생을 선정하고, 3) 본 연구에서 개발한 시스템과 콘텐츠를 이용하여 개별상담 한 후, 4) 상담 콘텐츠와 상담지원시스템의 효과에 대하여 분석하고 그 결과를 제시하였다.

Keywords