A tunnel rock mass classification technique and its applicability using electrical resistivity and seismic wave velocity

전기비저항 및 탄성파속도를 이용한 터널암반의 정량적 평가수법과 적용성

  • 박삼규 (한국지질자원연구원 지반안전연구부) ;
  • 김정호 (한국지질자원연구원 지반안전연구부) ;
  • 조성준 (한국지질자원연구원 지반안전연구부) ;
  • 이명종 (한국지질자원연구원 지반안전연구부) ;
  • 손정술 (한국지질자원연구원 지반안전연구부)
  • Published : 2003.09.01

Abstract

Electrical resistivity prospecting has been recently increased in the application to tunnel, landslide and other investigations in the civil engineering field. Therefore, it is essential to establish the rock mass classification technique using electrical resistivity data. In this paper, the authors, try to propose a technique which can classify tunnel rock mass using seismic wave velocities derived from electrical resistivity data. In addition, the applicability of the proposed tunnel rock mass classification technique is discussed, by comparing estimated support patterns with actually performed ones.

최근 산악터널의 지반조사에 전기 및 전자탐사를 실시하는 사례가 증가하고 있으며 지반의 전기비저항을 이용한 터널지반의 정량적 평가수법의 필요성이 요구되고 있다. 따라서 본 논문은 암석의 전기비저항과 탄성파속도가 각각 암석의 공극율과 밀접한 관계가 있는 것을 이용하여 지반의 전기비저항으로부터 탄성파속도를 환산하는 수법을 제안한다. 또 이 수법을 이용하여 실제터널에 있어서 지반의 전기비저항으로부터 탄성파속도를 환산하여 암반분류를 행하여 지보패턴을 설정하고 이를 실제 터널시공에 있어서 설정한 지보패턴과 비교함으로써 그 적용성을 검토한다.

Keywords