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50M급 비행선의 강제진동 풍동시험

Forced Oscillation Wind Tunnel Test of a 50m Length Airship

  • 발행 : 2003.08.01

초록

비행선은 주익이 없고 미익에 비해 동체 효과가 큰 형상으로 인해 정적으로 불안정한 특성을 지닌다. 따라서 동안정 특성 예측이 매우 중요하다. 본 연구에서는 강제진동 풍동시험을 통한 비행선의 동안정 특성 자료를 확보하였다. 풍동시험은 미국 BAR사의 독일소재 시설인 BAR LAMP 시설을 사용하였으며, 16회의 정적시험과 26회의 강제진동시험을 수행하였다. 시험결과, 비행선의 동안정 특성은 받음각 뿐만 아니라 옆미끄럼각, 각속도의 크기와 방향에 비선형적으로 변한다. 전반적으로 세 방향의 모멘트는 댐핑이 있는 것으로 나타났으며, 수직력과 측력, 교차성분은 불안정하게 나타났다. 조종면의 영향은 작은 것으로 나타났으나 옆미끄럼각의 영향은 완전히 비선형적으로 나타났다.

An airship is statically unstable, because it has no wing, relatively small tails and a large hull. Hence, an accurate prediction of dynamic stability is critical. In this study, dynamic stability data of the 50m Length Airship were acquired through forced oscillation wind tunnel tests. The tests were done in Birhle Applied Research Inc's Lange Amplitude Multi-Purpose(BAR LAMP) Facility located in Germany. The tests were composed with 16 static runs and 26 dynamic runs. As results, it is obtained that dynamic characteristics of the airship depend on the sideslip angle, the angular rate and its direction as well as the angle of attack. Generally, three directional moments have damping, but the normal force, the side force, and the cross-derivatives are unstable. The dynamic derivatives are not sensitive to the control surfaces, but nonlinear to the sideslip angle.

키워드

참고문헌

  1. 장병희, 조태환, " 정적 풍동시험 자료를 이용한 동안정미계수 산출 코드 개발", 제11차 유도무기 학술대회 논문집, 2001.
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피인용 문헌

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