DOI QR코드

DOI QR Code

Generation of an Optimal Trajectory for Rotorcraft Subject to Multiple Waypoint Constraints

다중 경로점 제한 조건하의 헬리콥터의 최적 경로 생성

  • 최기영 (인하대학교 항공우주공학과)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

Controlling rotorcraft to fly precisely through multiple, irregularly, and closely spaced waypoints is a common and practical mission. However, finding an optimal trajectory for this kind of mission is quite challenging. Usability of traditional approaches such as inverse control or direct methods to this kind of problem is limited because of either limitation on the specification of the constraints or requirement of extensive computation time. This paper proposes a method that can easily compute the full trajectory and control history for rotorcraft to pass through waypoints while satisfying other general constraints of states such as velocities and attitudes on each waypoint. The proposed method is applied to rotorcraft guidance problems of slalom and linear trajectory in the middle of general curved trajectory. The algorithm is test for various situations and demonstrates its usability.

헬리콥터를 공간상에서 비교적 가까운 거리에 불규칙하게 주어진 여러 경로점을 따라 비행하는 것은 아주 실제적인 임무인데 이러한 임무에서 최적의 경로를 찾는 것은 어려운 문제에 속한다. 역제어나 직접법을 사용하는 전통적 접근은, 역제어의 경우에는 전 구간의 경로를 시간의 함수로 미리 설정해야 한다거나, 직접법의 경우 계산시간이 너무 많이 소요 된다는 등의 제약으로 그 활용성이 제한적이었다. 본 논문에서는 최적제어기법을 적용하여 다중경로점이 주어진 문제에 대해 최적경로를 구하는 알고리듬을 개발하고 이를 이용하여 slalom 운동과 전체적으로 곡선이 경로에서 일부구간만 선형으로 주어지는 문제 등에 있어서의 헬리콥터의 최적경로를 구하고 그 효용성을 검증하였다.

Keywords

References

  1. Hess, R.A. and Gao, C. and Wang, S.H., "Generalized Technique for Inverse Simulation Applied to Aircraft Maneuvers," Journal of Guidance, Control, and Dynamics, v. 14, n. 5, 1991, pp. 920-926 https://doi.org/10.2514/3.20732
  2. Hess, R.A. and Gao, C. "Generalized Algorithm for Inverse Simulation Applied to Helicopter Maneuvering Flight", Journal of the American Helicopter Society, v. 38, n. 3, 1993, pp. 3-15 https://doi.org/10.4050/JAHS.38.3
  3. Lee, S. and Kim, Y., "Time-Domain Finite Element Method for Inverse Problem of Aircraft Maneuvers", Journal of Guidance, Control, and Dynamics, v. 20, n. 1, 1997, pp. 97-103 https://doi.org/10.2514/2.4000
  4. Celi, R., "Optimization-Based Inverse Simulation of a Helicopter Slalom Maneuver", Journal of Guidance, Control, and Dynamics, v. 23, n. 2, 2000, pp. 289-297 https://doi.org/10.2514/2.4521
  5. Betts, J.T., "Survey of Numerical Methods for Trajectory Optimization," Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 21, No. 2, 1998, pp. 193-207 https://doi.org/10.2514/2.4231
  6. 노웅래, 김유단, “고차 Collocation 방법을 이용한 위성발사체의 3차원 궤적최적화”, 한국항공우주학회지, Vol. 29, No. 5, 2001
  7. Bryson, A.E., Jr. and Ho, Y.-C. Applied Optimal Control, Hemisphere Publishing Co., 1975, pp. 101-104
  8. 최기영, “중간 구속조건이 있는 최적화 문제의 수치 해”, 한국항공우주학회지, Vol. 28, No. 6, 2000
  9. Choi, K. and He, C. and DuVal, R. "Comprehensive Comparisons of Rotormap and Blade Element Models", Journal of the American Helicopter Society, v. 44, n. 1, 1999, pp. 42-49 https://doi.org/10.4050/JAHS.44.42
  10. Aeronautical Design Standard Performance Specification Handling Qualities Requirements for Military Rotorcraft, ADS-33E-PRF, Feb. 2000