The Use of Concept Circle Maps in Science Teaching of Elementary School

초등학교 과학수업에서 개념원도의 활용

  • Koo, Duk-Gil (Department of Science Education, Seoul National University of Education) ;
  • Lee, Yu-Mi (Song-Jung Elementary School) ;
  • Bae, Young-Boo (Department of Science Education, Seoul National University of Education)
  • 구덕길 (서울교육대학교 과학교육과) ;
  • 이유미 (송중초등학교) ;
  • 배영부 (서울교육대학교 과학교육과)
  • Published : 2003.12.31

Abstract

The study investigated the effect of a social constructivist model on changes of concept on 103 4th graders in three elementary schools. In particular, it analyzed whether the application of a concept circle map developed student understanding of the concept. After a one month study period, the 103 students took a pencil and paper test on changes of concepts learned. The results indicated that the social constructivist model positively influenced student concept development. In conclusion, a concept circle map used on a social constructivist model may be employed as a tool for diagnostic or formative evaluation.

이 연구는 서울 지역 소재 3개 초등학교 103명의 4학년 학생들을 대상으로 사회적 구성주의 교수학습모형을 적용한 후 학생들이 가지는 개념의 변화를 분석하였다. 특히, 사회적 구성주의 교수학습모형의 개념원도 활용 수업 전후 학생들의 개념 변화를 지필고사로 평가, 조사하였다. 103명을 대상으로 개념원도를 도입한 수업을 1개월 동안 실시한 전후 지필고사를 실시하였다. 연구결과에 따르면, 개념원도를 적용한 수업은 유의미하게 학생들의 개념을 신장시킨 것으로 나타났다. 결론적으로, 개념원도를 적용한 사회적 구성주의 교수-학습모형은 진단평가, 형성평가에 도입할 가치가있는 것으로 고찰되었다.

Keywords

References

  1. 김미옥, 정영란, 1995, 고등학교 생물 세포 단원의 개념도에 의한 분석. 한국과학교육학회지, 15 (2), 6-16
  2. 김주훈, 1999, 중학교 과학과 수행평가 시행방안 및 자료개발 연구. 한국교육과정평가원, 연구보고 CRE-99-7
  3. 박수경, 1999, 구성주의적 과학수업이 대기압 개념 획득과 학습동기에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 19 (2), 217-228
  4. 배영부, 이유미, 2000, 구성주의 관점에 의한 자연과 '지층과 화석' 단원의 교수-학습. 한국지구과학회지, 21 (3), 219-229
  5. 유경희, 2003, 개념원도를 이용한 수업이 과학책의 읽기 능력에 미치는 영향. 서울 교육대학교 석사학위논문
  6. 이정이, 허명, 1995, 개념도 활용이 과학수업에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15(2), 223-232
  7. 정재구, 2000, 개념도를 활용한 초등학생의 암석 단원 학습이 학업 성취도 및 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
  8. 한국초등과학교육평가회, 2001, 수준별 학습평가. 미발간
  9. Deese, WC., Ramsey, L.L., Walczyk, J., and Eddy, D., 2000, Using demonstration assessments to improve learning. Journal of Chemical Education, 77, 1511-1516 https://doi.org/10.1021/ed077p1511
  10. Driver, R., 1987, Changing Conception. Prepared for Inter-national Seminar, Adolescent Development and School Science, King's College, London, September 13-17
  11. James J. Gallagher, 2000, Teaching for understanding of knowledge. School Science and Mathematics, 100 (6), 310-318 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17325.x
  12. Johnson, S.D., 1997, Learning technological concepts and developing intellectual skills. International Journal of Technology and Design Education, 7, 161-180 https://doi.org/10.1023/A:1008861003553
  13. Nobles, C., 1993, Concept circle diagrams: A Metacognitive learning strategy enhance Meaningful Leaming in the Elementary Science Classroom. Unpublished Dotoral dissertation, Louisiana State University, Baton Rouge
  14. Pines, A.L. and West, H.T., 1986, Concepual understanding and science learning: An interpretation of research within a source of knowledge framework. Science Education, 70 (5), 583-604 https://doi.org/10.1002/sce.3730700510
  15. Steadman, M. and Svinicki, M., 1998, In Classroom Assessment and Research: An Update on Uses, Approaches and Research Findings. In Angelo, T. (ed.), New Directions for Teaching and Learning 75; Jossey-Bass; San Francisco
  16. Trowbridge, J.E. and Wandersee, J.H., 1998, Teaching Science for Understanding:Theory-Driven Graphic Organizers. Academic Press, 110 -112
  17. Wandersee, J.H., 1987, Drawing Concept Circles: A new way to teach and test Students. Science Activities, 27 (10), 923-936