초록
자동차에서 배출되어지는 NO$_2$(또는 TSP)에 대한 환경영향평가는 사람들의 건강과 환경보존의 관점에서 그 지역의 거주자를 위해서 필요한 것이다. 환경영향평가 수행을 위한 필드 조사에서, 수치모의를 위해서 정확한 농도가 계산되어지고 기상 데이터는 관측되어진다. 수치모의를 하기 위한 배경농도를 결정하기 위해서, NO$_2$(또는 TSP)의 연평균농도는 Puff-Plume 모델을 이용하여 계산되어진다. 만약 계산된 결과들이 환경에 영향을 미치게 되면, 이 결과는 환경보존활동에 고려되어야만 한다. 본 시스템은 이러한 환경영향평가를 예측과정을 손쉽게 할 수 있도록 개발되었다. 또한 이 시스템은 인터체인지와 터널 입구 등과 같은 특수한 도로를 제외한 일반도로에서 배출되는 대기오염의 농도를 예측하고자 하는 사용자를 위하여 제공되어진다. 또한, 이 시스템은 농도의 계산뿐만 아니라 결과를 그래프로 나타내는 기능도 포함되어 있다. 이 시스템을 이용함으로써 직업프로그래머가 아닌 초보자인 사용자일지라도 여러 가지 계산결과 및 결과 그래프를 간단하게 얻을 수 있다.
The assessment of environmental impact on NO$_2$ (or TSP) emitted by vehicles is important for local residents from the point of view of their health and environmental protection. In the course of field investigations, correct concentrations are measured and meteorological data are observed for numerical simulation. To determine background concentration for numerical simulation, annual average concentrations of NO$_2$ (or TSP) are estimated using the Puff-Plume model. If the estimated result affects the environment, it must be considered in the environmental conservation activity. To make the process of a estimation of environmental assessment more easily, this system is developed. Moreover, this system was supplied a Graphic User Interface (GH) for the user who calculated the concentration of air pollution exhausted from the traffic on general roads except special roads such as interchanges and entrances to tunnels. This system can offer not only the numerical result but also a graphic display. Even a beginner who is not a professional programmer can calculate the result easily.