Science Teaching Practice and Science Teaching Efficacy Beliefs by Development of Elementary School Teachers' Pedagogical Content Knowledge

초등교사의 과학 교과교육학 지식의 발달이 과학 교수 실제와 교수 효능감에 미치는 영향

  • Lim, Cheong-Hwan (Department of Science Education, Daegu National University of Education)
  • 임청환 (대구교육대학교 과학교육과)
  • Published : 2003.06.30

Abstract

This study explored the effectiveness of science teaching practice and science teaching efficacy beliefs by development of elementary school teachers' pedagogical content knowledge. Three research questions are formulated: 1) Is there any relationship between the development of teachers' pedagogical content knowledge and the science teaching efficacy beliefs? 2) How does the development of teachers' pedagogical content knowledge affect the science teaching practice? 3) How do the science teaching efficacy beliefs affect the science teaching practice? 120 subjects were chosen in 53 public elementary schools. Quantitative and qualitative data were collected and analyzed to triangulate the results. Results indicate that the development of teachers' pedagogical content knowledge and science teaching efficacy beliefs are more developed in accordance with teachers' teaching career and academic career are increased. There are significant relationships between teachers' science pedagogical content knowledge and science teaching efficacy beliefs. The more the teachers' pedagogical content knowledge, the more confident in science teaching practice. The more the science teaching efficacy beliefs, the more confident in science teaching practice. Also these teachers tried to present teaching objectives and learning problems in the beginning stages of science lessons, and they tried to review each learning stage.

본 연구의 목적은 교사의 과학 교과교육학 지식의 발달이 교수 실제와 교수 효능감에 어떤 영향을 미치는가를 알아보는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 첫째, 교사의 과학 교과교육학 지식의 발달과 과학 교수 효능감은 어떤 관련성이 있는가? 둘째, 교사의 과학 교과교육학 지식의 발달 정도에 따라서 과학 교수 실제에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 교사의 과학 교수 효능감 정도에 따라서 과학 교수 실제에 어떤 영향을 미치는가? 이다. 이를 해결하기 위해서 53개 공립 초등학교에서 120명의 교사를 표집하여 과학 교과교육학 지식 측정 도구와 과학 교수 효능감측정 도구를 투입하였고, 수업 관찰과 면담을 통하여 데이터를 획득하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 과학 교과교육학 지식과 과학 교수 효능감은 경력이 많을수록 점차 증가하며, 학력이 높을수록 발달한다. 과학 교과교육학 지식과 과학 교수 효능감의 상관분석 결과 둘 사이에 높은 상관 관계가 있었으며 통계적으로도 유의미하였다. 둘째, 과학 교과교육학 지식이 높은 교사의 수업 실제의 특징은 교사가 가지고 있는 과학 교과교육학 지식을 충분히 활용하고 있었으며 수업 전체에 대한 자신감을 가지고 있었다. 셋째, 과학 교수 효능감이 높은 교사의 수업 실제의 수업의 초기에 수업 목표와 학습 문제를 학생들에게 정확하게 인식시키려고 노력하며 수업의 각 과정에도 재인식시키는 특징이 있다. 자기의 과학 수업에 대한 상당한 자신감이 있고 내용에 대한 지식뿐만 아니라 수업에 관련된 그 외의 분야에도 지식이 풍부한 공통점이 있다.

Keywords

References

  1. Ashton, P., 1984, Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35(5), 28-32 https://doi.org/10.1177/002248718403500507
  2. Ball, D., & McDiarmid, G., 1990, The subject matter preparation of teachers, In W. Houston, M. Haberman, & J. Sikula (Eds.), Handbook of research on teacher education, 437-449. New York: MacMillan
  3. Enochs, L. G., Shrmann, L. C., & Riggs, M., 1995, The relationship of pupil control to presective elementary science teacher self-efficacy and outcome expectancy. Science Education, 79(1), 63-75 https://doi.org/10.1002/sce.3730790105
  4. Gibson, S. & Dembo, M. H., 1985, Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582 https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  5. Koballa, T, R,, & Crawley, F. E., 1985, The influence of attitude of science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85, 222-232 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1985.tb09615.x
  6. Magnuson, S., Krajcik, J., & Borko, H., 1999, Sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching, in Julie Gess-Newsome and Norman G. Lederman(ed.), Examining Pedagogical Content Knowledge. Kluwer Academic Publishers. 95-132
  7. Riggs, I. M. & Enochs, L. G., 1990, Toward the development of an elementary teacher's science teaching efficacy beliefs. Science Education, 74(6), 625-673 https://doi.org/10.1002/sce.3730740605
  8. Shulman, L. S., & Sykes, G., 1986, A national board for teaching In search of a bold standard. Paper presented at the Task Force on Teaching as a Profession, Carnegie Forum on Education and Economy, Stanford, CA