참고문헌
- 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문 소집단 조직방법과 활동유형이 여학생들의 학업성취도 및 과학학습 태도에 미치는 영향 강지애
- 과학기술연구활동조사보고 과학기술부
- 중학교 교육과정 [별책3] 교육부
- 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 여학생에게 친근한 과학 학습 내용 및 방법을 적용한 수업이 여학생들의 과학 학습 태도 및 학업 성취도에 미치는 영향 김경미
- 과학교육 v.33 no.5 열린교육에서 과학과 교수학습 방법의 개선방안: 열린 교육에서 과학과 수업모형의 개발을 중심으로 김현재
- 한국과학교육학회지 v.19 no.4 문제해결전략에서 협동학습의 효과 노태희;여경희;전경문
- 한국과학교육학회지 v.16 no.4 남녀 혼성반 학생들의 과학 수업 환경에 대한 인식의 성별 차이 노태희;최용남
- 여성연구 v.35 성별 학교유형이 학생들의 특성에 미치는 상대적 영향에 관한 연구 민무숙
- 서울대학교 석사학위 논문 협동학습 소집단 구성방법의 효과 박수연
- 학국교원대학교 대학원 박사학위논문 과학 학습 배경의 성차 분석에 근거한 여학생 친화적 과학 수업 전략개발 신영준
- 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문 남녀 공학 고등학교에 대한 교사들의 인식조사; 비공학과 공학을 모두 경험한 교사 를 대상으로 이선주
- 서울대학교 박사학위 논문 협동학습이 중학생의 과학 지식, 탐구 능력 및 학습 환경인식에 미치는 효과 이양락
- 성역할 사회화 이론의 최신 경향 이재연
- 한국과학교육학회지 v.21 no.1 과학교과에서의 양성 평등 교육을 위한 교수 학습 젼략 및 자료개발 방안 최경희
- Shortchanging Girls: Shortchanging America American Association for University Women
- Gender, Class, and Education A Cloud over Co-education: An Analysis of the Form of Transmission of Class and Gender Relation Arton, M.;S. Walker(ed.)L. Barton(ed.)
- Journal of Research in Science Teaching v.32 no.1 Letting girls speak out about science Baker, D.;Leary, R. https://doi.org/10.1002/tea.3660320104
- Journal of Research in Science Teaching v.30 The effect of cooperative learning in a physical science course for elementery/middle school level preserving teachers Burron, B.;James, M. L.;Ambrosio, A. L. https://doi.org/10.1002/tea.3660300708
- Journal of Research in Science Teaching v.31 no.2 The effect of levels of coperation within physical science laboratory group on physical achivement Chang, H. P.;Lederman, N. G. https://doi.org/10.1002/tea.3660310207
- School Science and Mathmatics v.92 no.2 The effects of cooperative group work versus independent practice on the learning of some problem-solving stratigies Duren, P. E.;Cherrington, A.
- Report to Education Research and Development Committee Criterion Validity of an Individualized Classroom Environment Questionnaire Fraser, B. J.
- The Australian Council for Education Research Test of Science-Related Attitudes: Handbook Fraser, B. J.
- The American Biology Teacher v.51 no.2 Equity, excellence and just plain good teaching Gardner, A. L.;Mason, C. L.;Matyas, M. L. https://doi.org/10.2307/4448854
- Educational Leadership v.47 no.4 Using work-groups in mathmatics instruction Good, T. L.;Reys, B. J.;Grouns, D. A.;Mulryan, C. M.
- Journal of Research in Science Teaching v.33 no.1 Gender, tewt, and discussion: Examining intellectual safety in the science classroom Guzzetti, B. J.;Williams, W. O. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199601)33:1<5::AID-TEA1>3.0.CO;2-Z
- Learning together and alone: Cooperation, competition and individualization(2nd Ed.) Johnson, D. W.;Johnson, R. T.
- Science Education v.72 no.4 Academic achievement and on-task behavior of high school biology students instructed in a cooperative small innvestigative group Lazarowitz, R.;Hertz-Lazarowitz, R.;Barid, J. H.;Bowlden, V. https://doi.org/10.1002/sce.3730720407
- Journal of Research in Science Teaching v.31 no.10 Learning science in a cooperative setting: Academic achievement and affective outcomes Lazarowitz, R.;Hertz-Lazarowitz, R.;Barid, J. H. https://doi.org/10.1002/tea.3660311006
- Journal of Research in Science Teaching v.78 no.5 Effect of single-sex secondary schools on student achievement and attitude Lee, V. E.;Bryk, A. S.
- Journal of Research in Science Teaching v.30 no.9 Effect of cooperative learning strategies on student verbal interactions and achievement during conceptual change instruction in 10th grade general science Lonning, R. A. https://doi.org/10.1002/tea.3660300907
- The Science Teacher v.57 no.9 Can Girls + Science - Stereotype = Success? Peltz, W. H.
- Educational Leardership v.48 no.5 Synthesis of research on cooperative learning Slavin, R. E.
- Journal of Research in Science Teaching v.27 no.7 Effect of cooperative grouping on stoichiometric problem solving in high school chemistry Tingle, J. B.;Good, R. https://doi.org/10.1002/tea.3660270707
- Journal of Research in Science Teaching v.31 no.8 Gender difference in science achievement: Do school effects make a difference? Young, D. J.;Fraser, B. J.