An Evaluation of Effort for Developing the RIA-Based Cyber Education System

RIA 기반 가상교육 시스템의 개발 노력 평가

  • 이부권 (경상대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 유경종 (경상대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 서영건 (경상대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2003.06.01

Abstract

With the improvement of the web-technology, web-based cyber education is progressing from the text-based to the hyper-based including multimedia, and from one way of simply giving the contents to the learner to another way of providing mutual interaction between instructors and learners. There are several fields using the dynamic application and multimedia contents. RIA(Rich Internet Application), which. is the new paradigm of the web, provides clients with more effective and rich contents, combining the dynamic application and multimedia contents. With the existing web script language, a lot of time and efforts will be very needed to provide learners with various and rich contents. In this paper, we compare the efforts in developing the RIA based education system with the Non-RIA based education system, then experiment the characteristics of the RIA based education system

웹 기술의 발전으로 웹 기반 가상교육은 텍스트 기반에서 하이퍼 미디어 기반으로 발전하고 있으며, 단순히 교육 자료를 한쪽으로 전달하는 방법에서 벗어나서 교수자와 학습자간의 상호작용 제공하고 있다. 여기는 RIA(Rich Internet Application) 기반 동적인 응용 프로그램과 멀티미디어가 사용되고 있다. RIA는 웹의 새로운 기법으로 보다. 효율적이고 풍부한 컨텐츠를 학습자에게 제공할 수 있도록 해 준다. 기존의 웹 언어들은 개발에 많은 노력을 들여야 하지만, RIA 패러다임을 이용하면 쉽고 빠르게 개발할 수 있다. 본 논문에서는 RIA 기반 교육 시스템을 개발하여, 기존의 non-RIA 기반 시스템의 개발 노력을 평가한다.

Keywords