DOI QR코드

DOI QR Code

A study of archival body of knowledge in the United States

미국의 기록관리학 지식 범주에 관한 연구

  • 정연경 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학 전공)
  • Received : 2003.07.20
  • Accepted : 2003.08.30
  • Published : 2003.09.29

Abstract

The purposes of this study are to categorize the archival body of knowledge based on the analysis of two guidelines and websites of 10 archival graduate programs in the United States, and to make suggestions for the development of archival education in Korea. Basic knowledge, core knowledge, complementary knowledge, practical knowledge, and research knowledge are found as components of the archival body of knowledge. The basic knowledge is the ability to understand general circumstances related to records and archives. The core one is to master the required competence as archivists. The complementary one is to understand other disciplinary backgrounds and their various research methods. The practical one is to be obtained from field experiences and the research one is to make a scholastic contribution through a deep research process. Curriculum development for preservation, electronic records management, use of computer technologies, archival services and advocacy, more interdisciplinary courses and internship programs are suggested as important factors for the future archival education. And cooperative research and appointment of more faculty members are also suggested. Finally, the development of guideline for Korean archival graduate programs are strongly suggested.

본 연구의 목적은 기록관리학 교육 프로그램의 기초 자료로서 미국의 기록관리학 프로그램과 교육지침서에 관해 조사하여 다양한 요소를 바탕으로 분석해 봄으로써 기록관리학 지식의 범주를 설정하고 한국의 기록관리학 교육에 필요한 사항을 제안하였다. 기록관리학 지식 범주는 크게 5개로 기본 지식, 핵심 지식, 보충 지식, 실무 지식, 연구 지식으로 구분하였다. 기본 지식은 기록물과 관련된 전반적인 상황을 이해하는 것, 핵심 지식은 기록전문가로서 기본적으로 반드시 갖추어야하는 역할 능력을 제공하는 것, 보충 지식은 기록관리학과 밀접한 연관을 갖고 있는 다른 학문적 배경과 다양한 연구방법에 관한 것, 실무 지식은 현장실습에서 얻게 되는 지식이며 연구 지식은 일정기간 세부 주제에 관해 깊이 있게 연구함으로써 학문적으로 공헌할 수 있는 것으로 보았다. 앞으로 교과과정 개발과 관련하여 보존, 전자기록물 관리, 컴퓨터 기술의 적용, 기록물 서비스와 홍보 관련 교과목의 설정, 학제적 교과목의 개발, 인턴쉽 프로그램 개발, 협동 연구의 추진, 충분한 교원의 확보를 주요 사안으로 제시하였으며 끝으로 한국 기록관리학 교육지침서의 개발을 촉구하였다.

Keywords