Elementary School Students' Views about Nature

초등학생들의 자연에 대한 관점

  • Published : 2003.02.28

Abstract

In this study, elementary school students' views about nature were searched. The participants were 18 students of fifth grade and sixth grade. Data were collected via semi-structured interviews involving a set of elicitation devices used to encourage students to talk about their views about nature, The results showed as follows; (1) Elementary school students had diverse views and common views about nature, (2) Their views about nature were affected by various factors, such as religion, aesthetical aspect, science, society, and so on. So when science educators construct science curriculum, they must consider these factors. (3) It is necessary to be concerned about the relations between science curriculum and others.

이 연구는 초등학생들이 가지고 있는 자연에 대한 관점을 알아보고자 수행되었다. 초등학교 5, 6학년 18명의 학생이 연구에 참여하였고, 일련의 정교화된 도구들을 이용한 반구조화된 면담을 통해 학생들의 자연에 대한 관점을 도출하였다. 연구 결과, 학생들의 자연에 대한 관점은 공통적인 특징을 보이기도 하지만, 각기 다른 관점을 가지고 있었다. 또한 종교, 심미적인 측면, 과학, 사회 등 여러 가지 요인이 자연에 대한 과점 형성에 관련되어 있는 것으로 나타났다. 따라서 과학교육과정을 구성할 때, 과학교육자들이 학생들의 자연에 대한 다양한 관점을 이해하는 것이 필요하다고 본다. 또한 과학교육과정과 다른 교과의 교육과정과의 관계도 고려될 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 강경희, 이선경(2001). 개념변화 맥락을 구성하는 개념생태 상호작용에 관한 사례 연구. 한국과학교육학회지. 21(4), 745-756
  2. 교육인적자원부(2002). 초등학교 교사용 과학 지도서(3-1, 6-1), 서울:대한 교과서 주식 회사
  3. 박현주, 최병순 (2001). 고등학생의 과학학습관. 한국과학교육학회지, 21(1), 59-75
  4. 백성혜, 유성이 (2000). 입자와 에너지 관점에서 분석한 초등학교와 중학교 전류와 전지 단원의 문제점 한국과학교육학회지, 20(3), 432-442
  5. 조연주. 조미헌. 권형규 옮김(1997), 구성주의와 교육. 학지사: 서울
  6. Steffe, L. P., & Gale, J.(1995). Constructivism in education. NJ: Lawrence Associates, Inc.
  7. Allen, N. J., & Crawley, F. E.(1998), Voices from the bridge: Worldview conflicts of kicapoo students of science. Journal of Research in Science Teaching, 35(2), 111-132 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199802)35:2<111::AID-TEA3>3.0.CO;2-V
  8. Cobern, W. W.(1991). Worldview theory and science education research, NARST Monograph No.3. Manhattan, KS: National Association for Research in Science Teaching
  9. Cobern, W. W.(1993). College students' conceptualizations of nature: An interpretive world view analysis. Journal of Research in Science Teaching, 30(8), 935-951 https://doi.org/10.1002/tea.3660300810
  10. Cobern, W. W.(1996). Worldview theory and conceptual change in science education. Science Education, 80, 579-610 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199609)80:5<579::AID-SCE5>3.0.CO;2-8
  11. Cobern, W. W.(1999). Conceptualizations of nature: An interpretive study of 16 ninth graders' everyday thinking. Journal of Research in Science Teaching. 36(5), 541-564 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199905)36:5<541::AID-TEA3>3.0.CO;2-1
  12. Cobern, W. W., & Gibson, A. T.(1998). Conceptualizations of nature and scientific literacy: Research methodology. SLCSP Paper 101(Nature)
  13. Cobern, W. W., Gibson, A. T., & Underwood, S. A.(1995). Worldview investigations and science education: A synopsis of methodology. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. San Francisco, CA.
  14. Cobern, W. W., & Gibson, A. T., & Underwood, S. A.(1999). Conceptualizations of nature: An interpretive study of 16 ninth graders' everyday thinking. Journal of Research in Science Teaching, 36(5), 541-564 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199905)36:5<541::AID-TEA3>3.0.CO;2-1
  15. Dagher, Z. R., & Boujaoude, S.(1997). Scientific views and religious beliefs of college students: The case of biological evolution. Journal of Research in Science Teaching. 36(3), 429-445
  16. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A.(1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227 https://doi.org/10.1002/sce.3730660207