Scientific Understanding Through the Analysis of Students' Intuitive Ideas and Sources on Self-Induction

자체 유도 현상에 대한 직관적 사고의 내용과 원인 분석을 통한 과학자적 이해

  • Published : 2003.04.30

Abstract

Self-induction is an important concept in the field of electromagnetism, which is dealt with in all the high school physics textbooks. According to the results of the survey on self-induction, most of general high school students and even science high school students have overgeneralized concepts that high self-induced emf. are produced whenever the switch is turned off in the circuit containing inductors. The reasons of this overgeneralization on self-induction could be explained through the analysis of current high school physics II textbooks. Main reasons can be attributed to the fact that, by depending on their intuitive ideas, students try to vaguely explain the concept, based on lighting up of Ne tube in the special circuit. This study found out qualitative method to have students effectively understand self-induction based on quantitative interpretation to gain scientific understanding on self-induction.

자체 유도 현상은 고등학교의 모든 물리II 교과서에서 다뤄지고 있는 중요한 개념이다. 자체 유도 현상에 대한 설문 조사 결과, 코일로 구성된 회로에서 스위치를 열기만 하면 고압의 유도기전력이 발생한다는 과 일반화된 사고는 일반고등학교 학생뿐만 아니라 과학고등학교 학생들에서도 심각할 정도로 많이 나타난다. 자체 유도 현상에 대한 학생들의 일반화된 사고의 원인을 현행 물리II 교과서 분석을 통해 찾아볼 수 있었다. 그 결과, 특정 회로에서의 네온 전구의 점등 현상을 바탕으로 학생들의 직관적 사고에 의존한 막연한 설명이 주된 원인으로 나타났다. 자체 유도 현상에 대한 과학자적 이해를 돕기 위하여 정량적 해석을 시도 하였으며, 이를 바탕으로 학생들에게 자체 유도 현상을 효과적으로 이해시킬 수 있는 정상적인 접근 방법을 찾아보았다.

Keywords

References

  1. 고재걸 등(1995). 물리 II. 청문각 : 서울
  2. 권숙일 등(1995). 물리 II. 동아출판사 : 서울
  3. 권재술 등(2002). 물리 II. 교학사 : 서울
  4. 권재술, 김범기 편저(1993). 과학 오개념 편람. 한국교원대학교 물리교육연구실
  5. 김대식 등(1995). 물리 II. 대한교과서 : 서울
  6. 김범기 등(1995). 물리 II. 한생출판사 : 서울
  7. 대학물리학교재편찬위원회 역(1998). 범한서적주식회사. (원저 : Halliday, D., Resnick, R., & Wallker, J. (1993). Fundamentals of Physics(4th ed), John Wiley & Sons , Inc.)
  8. 박봉상 등(2002). 물리 II. 대한교과서 : 서울
  9. 박승재, 조희형(1999). 교수-학습 이론과 과학교육, 교육과학사
  10. 방형찬 등(2002). 물리 II. 천재교육 : 서울
  11. 엄정인 등(1995). 물리 II. 박영사 : 서울
  12. 이춘우 등(2002). 물리 II. 중앙교육진흥연구소 : 서울
  13. 장준성 등(2002). 물리 II. 지학사 : 서울
  14. 차동우 등(1995). 물리 II. 천채교육 : 서울
  15. 차동우 역(1998). 전자기학, 도서출판 대웅. (원저 : Reitz, J. R., Milford, F. J., Christy, R. W.(1993), Foundation of Electromagnetic Theory(4th ed). Addison-Wesley Publishing Company.)
  16. 채광표 등(2002). 물리 II. 금성출판사 : 서울
  17. 한천옥 등(1995). 물리 II. 예지각 : 서울
  18. Chinn. C. & Brewer. W. F.(1993). The role of anomalous data in knowledge acquisition : a theoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research. 63(1). 1-49 https://doi.org/10.3102/00346543063001001
  19. Genter. D. et al(1997). Analogical reasoning and conceptual change: a case study of Johannes Kepler. Journal of the learning Science. 6(1), 3-40 https://doi.org/10.1207/s15327809jls0601_2
  20. Lawson. A. E. & Thompson. L. D.(1988). Formal reasoning ability and misconceptions concerning genetics and natural section. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 733-746 https://doi.org/10.1002/tea.3660250904
  21. Mclosky. M.(1983). Intuitive physics. Scientific American, 248(4). 122-130 https://doi.org/10.1038/scientificamerican0483-122
  22. Purcell. Edward M.(1985), Electricity and magnetism. Berkeley physics course, Volume 2. McGraw-Hill . Inc.