References
- 김시중, 정완호, 한복수, 우종옥, 이종연. 임경배, 정근화, 민경덕, 구창현, 이광석, 최돈형, 김병국, 이상진, 박범익(1996). 중학교 과학 2. 서울: 금성교과서
- 김새로나, 이영애(2001). 사상의 명료화가 유추에 의한 개념학습에 미치는 영향 - 개념의 난이도와의 관계. 한국심리학회지, 3(1), 41-53
- 김영민(1991). 전류 개념 설명을 위해 사용되는 물회로 비유에 대한 중학생들의 이해 조사. 한국과학교육학회지, 11(2), 1-12
- 김영민, 박승재(1992). 중학생의 전류 ROSA 변화에 미치는 체계적 비유 수업의 영향. 물리교육 10(1), 39-68
- 김영민, 박희숙(2000). 중학교 과학 교과서의 물리 개념 설명에 사용된 비유에 대한 학생들의 이해도 조사. 한국과학교육학회지, 20(3), 411-420
- 노태희, 권혁순, 채우기(1996). 과학교과서의 화학영역에 사용된 비유의 분석 - 제5차 중등 과학 교육과정을 중심으로 - 서울대학교 사대논총, 53, 21-37
- 노태희, 권혁순, 김동연, 채우기(1997a). 제6차 교육과정에 따른 중등 과학교과서의 화학영역의 비유 분석. 화학교육, 24(1), 1-8
- 노태희, 권혁순, 이선욱(1997b). 중학교 과학 수업에서 비유물을 체계적으로 사용한 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 17(3), 323-332
- 노태희, 최용남, 권혁순(1988). 비유물의 체계성과 표현방식이 개념 회상 및 응용에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 18(1), 83-92
- 성태제(1989). 체육계 실기고사의 합리적 방법과 문제점에 대한 토론. 교육평가연구, 3(2), 126-130
- 이선경, 김희백(1999). 중학교 과학 교과서의 생물 영역에 포함된 비유 분석. 한국생물교육학회지, 27(4), 357-367
- 이현주, 이영애(2000). 유추가 과학 개념의 학습에 미치는 영향. 한국심리학회지, 12(1), 95-104
- 주소현, 김희백 (2000). 제6차 교육과정에 의한 고등학교 생물교과서의 비유 분석. 한국생물교육학회지, 28(4), 363-372
- 최경희, 장현숙(1999). 모형의 개발과 활용이 중학생들의 전기관련 개념의 이해에 미치는 효과. 물리교육, 17(2), 177-185
- 한글학회(1995). 우리말 큰 사전. 어문각
- Association for Science Education(ASE), (no date). Model and modelling in science education, ASE
- Bean, T. W., Searles, D. & Cowen, S.(1990). Test-biased analogies. Reading Psychology. 11. 323-333 https://doi.org/10.1080/0270271900110403
- Black, D.. Solomon, J.(1987). Can pupils use taught analogies for electric current? School Science Review, 69, 249-254
- Cohen, J.(1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1). 37-46 https://doi.org/10.1177/001316446002000104
- Cutis, R. V., & Reigeluth, C. M.(1983). The effects of analogies on student motivation and performance in an eighth grade science context. IDD & E working paper No.9, ERIC ED 288519
- Donnelly. C. M.? & McDaniel, M. A.(1993). Use of analogy in learning scientific concepts. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. 19, 975-987 https://doi.org/10.1037/0278-7393.19.4.975
- Duit, R.(1988). On the role of analogies, similes, and metaphors in learning science(IPN)
- Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education. 75(6), 649-672 https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
- Gentner, D.(1983). Structure-mapping: A theoretical framework for analogy. Cognitive Science, 7, 155-170 https://doi.org/10.1016/S0364-0213(83)80009-3
- Gentner, D., & Gentner, D.(1983). Flowing waters of teeming crowds: mental models of electricity. In D. Gentner and A. Stevens(ed.), Mental Models, Hillsale. N. J.: Lawrence Erlbaum, 99-130
- Gentner, D., & Landers, R(1985). Analogical reminding: A good math is hard to find. Paper presented at the International Conference on System. Man, and Cybernetics, Tuscon, AZ.: Duit, R(1991) 재인용
- Gick, M. L., & Holyoak, K. J.(1983). Schema induction and analogical transfer. Cognitive Psychology, 15, 1-38 https://doi.org/10.1016/0010-0285(83)90002-6
- Glynn, S. M.(1994). Teaching science with analogies: A strategy for teachers and textbook authors (Reading Research Report no. 15). Athens, GA: National Reading Research Center. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 373 306)
- Halpern, D. F.(1987). Analogies as a critical thinking skill. In D. E. Berger, K Pezdek, & W. P. BanksfEds). Applications of cognitive Psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 75-86
- Harrison, A. G. & Treagust, D. F.(1993) Teaching with analogies: A case study in grade-10 optics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10), 1291-1307 https://doi.org/10.1002/tea.3660301010
- Holyoak, K J., & Koh, K(1987). Surface and structual similarity in analogical transfer. Memory & Cognition, 15(4), 332-340 https://doi.org/10.3758/BF03197035
- Holyoak. K. J., & Thagard. P.(1995). Mental leaps: Analogy in creative thought. Cambridge, MA: MIT Press
- Landis, J. R., Koch, G. G.(1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174 https://doi.org/10.2307/2529310
- Lin, H., Shiau, B. & Lawrenz. F.(1996). The effectiveness of teaching science with pictorial analogies. Research in Science Education. 26(4). 495-511 https://doi.org/10.1007/BF02357457
- Osborne, R. J.(1983). Towards modifying children's ideas about electric current. Researches in Science and Technical Education. 1(1), 73-82 https://doi.org/10.1080/0263514830010108
- Pines, A. L.. & West. L.(1986). Conceptual understanding and learning: An interpretation of research within a source-of-knowledge framework. Science Education, 70, 583-604 https://doi.org/10.1002/sce.3730700510
- Spiro, R J., Feltovich, P. J., Coulson, R L., & Anderson, D. K(1989). Multiple analogies for complex concepts: Antidotes for analogy-induced misconception in advanced knowledge acquisition. In S. Vosniadou & A. Ortony(ed.), Similarity and analogical reasoning. Cambridge University Press, 498-531
- Thiele, R. B. & Treagust, D. F.(1994). An interpretive examination of high school chemistry teachers' analogical explanations. Journal of Research in Science Teaching, 31(3), 227-242 https://doi.org/10.1002/tea.3660310304
- Thiele. R. B., Venville, G. J. & Treagust, D. F. (1995). A comparative analysis of analogies in secondary biology and chemistry textbooks used in australian schools Research in Science Education, 25(2), 221-230 https://doi.org/10.1007/BF02356453
- Treagust, D. F.. Harrison, A. G., Vwnville, G. F. & Dagher, Z. R(1996). Using an analogical teaching approach to engender conceptual change. International Journal of Science Education, 18(2), 213-229 https://doi.org/10.1080/0950069960180206
- Weller, C. M.(1970). The role of analogy in teaching science. Journal of Research in Science Teaching, 7, 113-119 https://doi.org/10.1002/tea.3660070207