Ethical Teaching/Learning Methods of Science

과학의 윤리적 특성 교수-학습 방법

  • Published : 2003.04.30

Abstract

This study addresses the plan and methods of teaching/learning ethical aspects of science in the secondary schools, which were developed by the authors based on their 3 year research on ethical aspects of science and its teaching/learning. The general teaching/learning plan is composed of the instructional objectives of teaching/learning ethical aspect of science, its teaching/learning method and strategies, curricular content, and assessment. The article also attempted to describe a few words of care to keep in mind when apply the model and methods in the science classrooms.

과학이 윤리적 특성을 지니고 있다는 말은 과학의 본성을 제대로 이해시키기 위해서는 각급 학교에서 과학의 윤리적 특성도 교수해야 함을 뜻한다. 외국에는 생명공학과 관련된 윤리적 문제를 다룰 것을 강조 한 교사용의 생명공학 지도서와 과학의 윤리적 측면에 관한 교수-학습의 원리와 방법을 제시한 교재가 있다. 현재 우리나라에서도 과학의 윤리적 특성에 관한 교육의 필요성이 제기되고 있으며, 그 교수-학습의 원리 방법 자료 등도 연구 개발되어 있다. 그러나 과학교육 현장에서는 과학의 윤리적인 특성에 관한 교수-학습이 이루어지지 않고 있다. 이는 그 교수-학습 방법과 자료를 현장에 적용할 방안이 미흡하기 때문이기도 하다. 이 연구는 특별히 연구자들이 3년간 수행한 연구의 결과를 바탕으로 과학의 윤리적 특성 교수-학습 방법과 자료를 현장에 투입할 방안을 제시할 목적으로 수행하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(1997). 과학과 교육과정. 대한교과서주식회사
  2. 박윤복, 김영신, 정완호(2002). 생물 윤리 의사결정 활동이 고등학생들의 합리적인 의사결정능력 미치는 영향. 한국과학교육학회지. 22(1). 54-63
  3. 서울대학교교육연구소(1994). 교육용어사전. 하우.
  4. 정은영, 김영수(2000). 생물교육에서의 가치 탐구 모형 개발. 한국과학교육학회지, 20(4), 582-598
  5. 정은영 , 김영수(2001). 가지 탐구를 위한 생물 수업이 '생물윤리' 에 대한 양면가치태도에 미치는 영향. 한국생물교육학회지, 29(3). 203-212
  6. 조희형 (1997a). 과학의 윤리적 특성 학습지도. 학교현장 . 적용을 위한 과학 탐구학습 지도 방법 개선을 위한 초 . 중등 과학교육 워크숍. 강원도 교육청(강원과학고둥학교), 10월 31일
  7. 조희형(1997b). STS와 과학의 윤리적 특성 학습지도. 강원과학, 18, 163-175
  8. 조희형(1998). STS와 과학의 윤리적 특성 교육: 필요성과 실태. 한국과학교육학회 국내학술대회, 전남대학교, 1998년 1월 22일 - 23일
  9. 조희형, 최경희(1998a). 과학의 윤리적 특성 교육의 필요성과 그 실태. 한국과학교육학회지, 18(4), 559-570
  10. 조희형, 최경희(1998b). 과학의 윤리적 특성 교육의 원리와 방법. 한국생물교육학회지, 26(2), 97-108
  11. 조희형, 최경희 (2000). 제7차 교육과적의 탐구 기능: 과학 교수-학습과 수행평가. 서울: 교육과학사
  12. 조희형, 최경희 (2001). 과학교육총론. 서울: 교육과학사
  13. 최경희 (1998). STS와 과학의 윤리적 특성 교육: 원리와 방법. 한국과학교육학회 국내학술대회, 전남대학교. 1998년 1월 22일 - 23일
  14. 최경희, 조희형 (2000a). 과학의 윤리적 특성에 대한 교수-학습 모형과 전략. 생명윤리, 1(1), 123-143
  15. 최경희, 조희형 (2000b). 과학의 윤리적 특성 교수-학습의 절차와 주제. 한국생물교육학회지, 28(4), 408-417
  16. 최경희, 조희형 (2001). 과학의 윤리적 특성 주제에 대한 중 . 고등학생들의 인식. 생명윤리, 2(1), 57-67
  17. 최경희, 조희형, 김지현(2000). 과학의 윤리적 특성 교육이 중학생들의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 20(4), 642-651
  18. 최경희, 조희형 (2002). 과학의 윤리적 특성 교수-학습이 중학생들의 과학의 본성에 대한 인식에 미치는 영향. 한국생물교육학회지, 30(2), 105-113
  19. 최경희, 조희형, 장현숙(2003). 과학의 사회성과 윤리적 특성에 대한 여고생들의 인식- 물리 영역의 소음과 방사능 단원을 중심으로. 새물리, 46(1), 인쇄중
  20. 한국과학교육학회(1996). 고등학교 과학교사 공통과학실험연수교재. 교육부
  21. American Association for the Advancement of Science (AAAS)(1993). Bechmarks for science literacy. Washington, DC: The author
  22. Armstrong, K., & Weber, K.(1990), Genetic engineering-A lesson on bioethics for the classroom. The American Biology Teacher, 53(5), 294-7
  23. Barden, L. M., Frase, P. A., & Kovac, J,(1997). Teaching scientific ethics: A case studies approach. The American Biology Teacher, 59(1), 12-4 https://doi.org/10.2307/4450233
  24. Bybee, R. W.(1993). Reforming science education: Social perspectives & personal reflections. New York: Teachers College Press
  25. Bybee, R. W., & Sund, R. B.(1982). Pisget for educators, 2nd ed. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill Publishing Company
  26. Carin, A. A,(1997), Teaching science through discovery, 8th ed. Upper Saddle River, New Jersey: Merill
  27. Carin, A. A., & Sund, R. B.(1989). Teaching science through discovery, 6th ed. Columbus, Ohio: Merill
  28. Cheek, D, W.(1992), Thinking constructively about science, technology, and society education. Albany, New York: State university of New York Press
  29. Chiappetta, E. L., Koballa, Jr., T. R., & Collette, A. T.(1998), Science instruction in the middle and secondary schools, 4th ed. Columbus, Ohio: Merill
  30. Davis, M.(1999). Ethics and the university: Professional ethics. London: Routledge
  31. Derting, T. L,(1997). Undergraduate views of academic misconduct in the biological sciences. The American Biology Teacher, 59(3), 147-151 https://doi.org/10.2307/4450271
  32. Fullick, P., & Ratcliffe, M. (Eds.)(1996). Teaching ethical aspects of science. Southampton: The Bassett Press
  33. Ginsburg, H., & Opper, S.(1979). Piaget's theory of intellectual development, 2nd ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  34. Henderson, J., & Knutton, S.(1990). Biotechnology in schools: A handbook for teachers. Milton Keynes: Open University Press
  35. Jardins, J. R.(1997). Environmental ethics: An introduction to environmental philosophy, 2nd ed. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company
  36. Kelly, P.(1990). Biology and ethics: A theme and variations. Journal of Biological Education, 24(1), 18-22 https://doi.org/10.1080/00219266.1990.9655095
  37. Longino, H.(1990). Science as social knowledge. Princeton, New Jersey: Princeton University Press
  38. Phillips, D. C.(1987). Philosophy, science, and social inquiry. N.Y.: Pergamon Press
  39. Reiss, M. J., & Straughan, R.(1996). Improving nature? The science and ethics of genetic engineering. Cambridge: Cambridge University Press
  40. Resnik, D. B.(1998). The ethics of science: An introduction. London: Routledge
  41. Rose, S. P. R.(1986). The limits to science. In J. Brown, T. Horton, F. Toates, & D. Zeldin.(Eds). Science in schools. Milton Keynes: Open University Press
  42. Shrader-Frechette, K.(1994). Ethics of scientific research. London: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
  43. Straughan, R.(1999). Ethics, morality and animal biotechnology. The Biotechnology and Biological Sciences Research Council
  44. Trowbridge, L. W., Bybee, R W.. & Powell, J. C.(2000). Teaching secondary school science: Strategies for developing scientific literacy, 7th ed, Columbus, OH: Merrill Publishing Company
  45. Warburton, N.(1995). Philosophy: The basics, 2nd ed. London: Routledge
  46. Ziman, J.(1980). Teaching and learning about science and society. Cambridge: Cambridge University Press