참고문헌
- 강순자, 권정민, 여생회(1997). 초등학생의 과학개념, 과학과 관련된 태도, 지능의 상관관계 연구. 한국생물교육학회지, 25(2), 243-248
- 장연욱, 김정기(1997). Raven Colored Progressive Matrices 점사의 표준화, 한국생리학회지, 16(2), 367-378
- 고유곤(1996). 고등학생들의 과학탐구능력과 과학에 대한 인식 및 과학불안도 조사, 한국교원대학교 석사학위 논문
- 권재술, 김범기(1994). 초.중학생들의 과학탐구능력 측정 도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 215-264
- 김범기(1993). 학생들의 과학교과 불안도와 학습성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 13(3), 341-358
- 김주훈, 김영민, 이양락, 노석구(1991). 교육의 본질 추구를 위한 과학교육 평가 체계 연구(III). 한국교육개발원 연구보고, RR 92-5-4
- 문병상(2000). 영재와 평재간의 학업적 자기조절 차이, 초등교육학회지, 14(1), 181-197
- 박승재(1980). 중등 과학교사의 과학과 과학교육에 대한 태도 측정도구 개발. 한국과학교육학회지, 2, 3-15
- 소금현, 심규철, 이현욱, 장남기 (2000). 중학교 과학 영재학생의 과학 관련 태도에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 20(1), 166-173
- 심규철, 소금현, 이현욱, 장남기(1999). 중학교 과학 영재와 일반 학생의 과학적 태도에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 27(4), 368-375
- 안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관관계. 한국과학교육학회지, 16(4) 410-416
- 이재봉(2000). 중등학교 학생들의 과학적 태도.과학불안.학업 성적간의 상관관계 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
- 이재천, 김범기(1996). 고등학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구능력 및 과학 학습성취도의 구조분석. 한국과학교육학회지, 16(3), 249-259
- 임청환(1995) 국민학생과 중학생들의 과학에 관련된 태도 연구. 한국과학교육학회지, 15(2), 194-200
- 정미숙(1996). 정의적 변인들간 및 학업성적과의 관계분석, 교육학회지, 34(1), 131-148
- 정병석, 이명란, 정진우(1994), 국민학교 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학 불안에 관한 연구. 한국초등과학교육학회지, 13(1), 19-33
- 허명(1993) 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
- Aiken, L. R. Jr., & Aiken, D. R.(1969), Recent research on attitudes concerning science. Science Education, 53. 295-305 https://doi.org/10.1002/sce.3730530405
- Arntson, W. W.(1975). The Effect of and Interdisciplinary Course in Futuristics on Attitudes toward Science among Student: University of Northern Colorado
- Bloom, B. S., Hastings, J. T, & Madaus, G. F.(1971). Handbook on formative and summative evaluation for student learning. New York: McGraw-Hill
- Cassidy, J & Johnson, N.(1986). Federal and state definitions of giftedness: Then and now. Gifted Child Today, 9(6), 15-21 https://doi.org/10.1177/107621758600900605
- Diederich, P. B.(1967). Components of the scientific attitude. The Science Teacher, 36, 23-24
- Fraser, B. J.(1982). Relationship between perceived levels of classroom individualization and science-related attitudes, Journal of Research in Science Teaching, 19(2). 143-154 https://doi.org/10.1002/tea.3660190206
- Gagne, F.(1993). Constructs and models pertaining to exceptional human ability. In Heller. K. A., F. J. Monks & A. H. Passow(Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talented(pp. 69-87)
- Gardner, P. L.(1975). Attitude to science: A review. Studies in Science Education, 2, 1-41 https://doi.org/10.1080/03057267508559818
- Laforgia, J.(1988). The affective domain related to science education and its evaluation, Science Education, 72(4). 407-421 https://doi.org/10.1002/sce.3730720402
- Laudau, E., K. Weissler and Golod, G.(1996). Motivation and giftedness. Gifted Education International, 11, 139-142 https://doi.org/10.1177/026142949601100306
- McCallum, S., Bracken, B., & Wasserman, J.(2001). Essentials of nonverbal assessment. John Wiley & Sons
- Maeroff, G. L.(1978). School science struggles less successfully than ever. The New Times, July 2
- Marsh, H. W.(1990). Causal ordering of academic self-concept and academic achievement : A multiwave, longitudinal panel analysis. Journal of Educational Psychology, 82, 646-656 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.646
- Moran, A. P.(1986). The reliability and validity of Raven's Standard Progressive Matrices for Irish apprentices. International Review of Applied Psychology, 35, 533-538 https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1986.tb00955.x
- Munby, H.(1983). An investigation into the Measurement of Attitudes in Science Education ERIC No. ED043 559
- Oliver, J. S.(1986). A Longitudinal Study of Attitude, Motivation and Self-concept as Predictors of Achievement and Commitment to Science among Adolescent Students, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Georgia
- Oliver, W. Hill, Pettus, W. C. and Hedin, B. A.(1990). Three studies of factors affecting the attitudes of blacks and females toward the pursuit of science and science-related careers. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 289-314 https://doi.org/10.1002/tea.3660270403
- Passow, A. H.(1994). Growing up gifted and talented: schools, families, and communities. Gifted Education International, 10, 4-9 https://doi.org/10.1177/026142949401000102
- Raven, J. C., Court, J. H., & Raven, J,(1977). Manual for Raven's Progressive Matrices and Vocabulary Scales. London; H. K. Lewis
- Reid, C., & B. Romanoff.(1997). Using multiple intelligence theory to identify gifted children. Educational Leadership, 55(1), 71-74
- Renzulli, J. S.(1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Sternberg, & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp.53-92). Cambridge, MA: Cambridge University Press
- Terman, L. M.(1925). Genetic studies of genius. Volume 1: Mental and physical characteristics of a thousand gifted children, Stanford, CA: Stanford University Press