과학영재의 과학 관련 태도와 지능 및 과학탐구능력과의 관계

Scientifically Gifted Students' Science Related Attitudes and Its Relationships with Intelligence and Science Process Skills

  • 양태연 (인천대학교 과학영재교육연구소) ;
  • 배미란 (인천대학교 과학영재교육연구소) ;
  • 한기순 (인천대학교 교육학과) ;
  • 박인호 (인천대학교 물리학과)
  • Yang, Tae-Youn (Gifted Education Research Institute, University of Incheon) ;
  • Bae, Mi-Ran (Gifted Education Research Institute, University of Incheon) ;
  • Han, Ki-Soon (Dept. of Education, University of Incheon) ;
  • Park, In-Ho (Dept. of Physics, University of Incheon)
  • 발행 : 2003.10.30

초록

본 연구는 과학영재들이 지능 및 과학 탐구능력과 같은 인지적인 측면뿐만 아니라 정의적인 측면에서도 차이가 나타나는 지를 보기 위해서 과학 관련 태도를 일반집단과 비교하였고, 과학 관련 태도와 지능 및 과학탐구능력간의 관계를 검증하였다. 이에 따라 I 대학의 과학 영재 교육 프로그램에 참가하고 있는 266명의 중학생들을(남학생 : 169명, 여학생 :97명) 대상으로 Raven 도형 지능 검사, 과학탐구능력 검사, 과학 관련 태도 검사를 실시하였다. 연구 결과 과학영재들은 지능과 탐구능력에서 뿐만 아니라 모든 과학 관련 태도 영역에서 일반 학생들보다 긍정적인 특성을 드러내는 것으로 나타났다. 과학 관련 태도는 일반 집단에서는 지능 및 과학탐구능력과 긍정적인 상관이 있었으나, 과학영재집단에서는 거의 상관이 없음이 드러났다.

This study aims to investigate that scientifically gifted students have distinctive science related attitudes in comparison with general students. In addition, this study examines the relationship among science related attitudes, intelligence, and science process skills. Two hundred sixty-six middle school students (169 boys, 97 girls) who enrolled at the Incheon Science Elite Program and 220(133 boys, 87 girls) students in a regular middle school participated in the present study. Research findings support that gifted students have more positive science related attitudes than general students as well as higher intelligence and science process skills. At last, low and non-significant correlation coefficients with attitudes and cognitive factors were found in gifted groups, whereas some significant correlations were found in general students.

키워드

참고문헌

  1. 강순자, 권정민, 여생회(1997). 초등학생의 과학개념, 과학과 관련된 태도, 지능의 상관관계 연구. 한국생물교육학회지, 25(2), 243-248
  2. 장연욱, 김정기(1997). Raven Colored Progressive Matrices 점사의 표준화, 한국생리학회지, 16(2), 367-378
  3. 고유곤(1996). 고등학생들의 과학탐구능력과 과학에 대한 인식 및 과학불안도 조사, 한국교원대학교 석사학위 논문
  4. 권재술, 김범기(1994). 초.중학생들의 과학탐구능력 측정 도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 215-264
  5. 김범기(1993). 학생들의 과학교과 불안도와 학습성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 13(3), 341-358
  6. 김주훈, 김영민, 이양락, 노석구(1991). 교육의 본질 추구를 위한 과학교육 평가 체계 연구(III). 한국교육개발원 연구보고, RR 92-5-4
  7. 문병상(2000). 영재와 평재간의 학업적 자기조절 차이, 초등교육학회지, 14(1), 181-197
  8. 박승재(1980). 중등 과학교사의 과학과 과학교육에 대한 태도 측정도구 개발. 한국과학교육학회지, 2, 3-15
  9. 소금현, 심규철, 이현욱, 장남기 (2000). 중학교 과학 영재학생의 과학 관련 태도에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 20(1), 166-173
  10. 심규철, 소금현, 이현욱, 장남기(1999). 중학교 과학 영재와 일반 학생의 과학적 태도에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 27(4), 368-375
  11. 안계원, 정영란(1996). 중학생의 과학에 관련된 태도, 과학성적, 과학 탐구능력, 과학교사의 과학에 대한 태도의 상관관계. 한국과학교육학회지, 16(4) 410-416
  12. 이재봉(2000). 중등학교 학생들의 과학적 태도.과학불안.학업 성적간의 상관관계 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  13. 이재천, 김범기(1996). 고등학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구능력 및 과학 학습성취도의 구조분석. 한국과학교육학회지, 16(3), 249-259
  14. 임청환(1995) 국민학생과 중학생들의 과학에 관련된 태도 연구. 한국과학교육학회지, 15(2), 194-200
  15. 정미숙(1996). 정의적 변인들간 및 학업성적과의 관계분석, 교육학회지, 34(1), 131-148
  16. 정병석, 이명란, 정진우(1994), 국민학교 학생들의 과학에 관련된 태도와 과학 불안에 관한 연구. 한국초등과학교육학회지, 13(1), 19-33
  17. 허명(1993) 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
  18. Aiken, L. R. Jr., & Aiken, D. R.(1969), Recent research on attitudes concerning science. Science Education, 53. 295-305 https://doi.org/10.1002/sce.3730530405
  19. Arntson, W. W.(1975). The Effect of and Interdisciplinary Course in Futuristics on Attitudes toward Science among Student: University of Northern Colorado
  20. Bloom, B. S., Hastings, J. T, & Madaus, G. F.(1971). Handbook on formative and summative evaluation for student learning. New York: McGraw-Hill
  21. Cassidy, J & Johnson, N.(1986). Federal and state definitions of giftedness: Then and now. Gifted Child Today, 9(6), 15-21 https://doi.org/10.1177/107621758600900605
  22. Diederich, P. B.(1967). Components of the scientific attitude. The Science Teacher, 36, 23-24
  23. Fraser, B. J.(1982). Relationship between perceived levels of classroom individualization and science-related attitudes, Journal of Research in Science Teaching, 19(2). 143-154 https://doi.org/10.1002/tea.3660190206
  24. Gagne, F.(1993). Constructs and models pertaining to exceptional human ability. In Heller. K. A., F. J. Monks & A. H. Passow(Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talented(pp. 69-87)
  25. Gardner, P. L.(1975). Attitude to science: A review. Studies in Science Education, 2, 1-41 https://doi.org/10.1080/03057267508559818
  26. Laforgia, J.(1988). The affective domain related to science education and its evaluation, Science Education, 72(4). 407-421 https://doi.org/10.1002/sce.3730720402
  27. Laudau, E., K. Weissler and Golod, G.(1996). Motivation and giftedness. Gifted Education International, 11, 139-142 https://doi.org/10.1177/026142949601100306
  28. McCallum, S., Bracken, B., & Wasserman, J.(2001). Essentials of nonverbal assessment. John Wiley & Sons
  29. Maeroff, G. L.(1978). School science struggles less successfully than ever. The New Times, July 2
  30. Marsh, H. W.(1990). Causal ordering of academic self-concept and academic achievement : A multiwave, longitudinal panel analysis. Journal of Educational Psychology, 82, 646-656 https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.646
  31. Moran, A. P.(1986). The reliability and validity of Raven's Standard Progressive Matrices for Irish apprentices. International Review of Applied Psychology, 35, 533-538 https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1986.tb00955.x
  32. Munby, H.(1983). An investigation into the Measurement of Attitudes in Science Education ERIC No. ED043 559
  33. Oliver, J. S.(1986). A Longitudinal Study of Attitude, Motivation and Self-concept as Predictors of Achievement and Commitment to Science among Adolescent Students, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Georgia
  34. Oliver, W. Hill, Pettus, W. C. and Hedin, B. A.(1990). Three studies of factors affecting the attitudes of blacks and females toward the pursuit of science and science-related careers. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 289-314 https://doi.org/10.1002/tea.3660270403
  35. Passow, A. H.(1994). Growing up gifted and talented: schools, families, and communities. Gifted Education International, 10, 4-9 https://doi.org/10.1177/026142949401000102
  36. Raven, J. C., Court, J. H., & Raven, J,(1977). Manual for Raven's Progressive Matrices and Vocabulary Scales. London; H. K. Lewis
  37. Reid, C., & B. Romanoff.(1997). Using multiple intelligence theory to identify gifted children. Educational Leadership, 55(1), 71-74
  38. Renzulli, J. S.(1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Sternberg, & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp.53-92). Cambridge, MA: Cambridge University Press
  39. Terman, L. M.(1925). Genetic studies of genius. Volume 1: Mental and physical characteristics of a thousand gifted children, Stanford, CA: Stanford University Press