Journal of the Korea institute for structural maintenance and inspection (한국구조물진단유지관리공학회 논문집)
- Volume 7 Issue 2
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- Pages.125-134
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- 2003
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- 2234-6937(pISSN)
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- 2287-6979(eISSN)
A Study on the Computation of Overload Probability Based on Bridge Load Rating Factor
교량내하력 값에 기초한 초과하중 확률 계산에 관한 연구
- Received : 2002.04.23
- Published : 2003.04.30
Abstract
In order to rate current bridge load carrying capacity, typically two methods are used. These are Allowable Stress Rating (ASR) and Load Factor Rating (LFR). Using the rating factors, there are many attempts to make a connection between rating factors and probability concept. The main purpose of the paper is computing the probability of overload using rating factors and probability concept. In this paper, the load rating methods are briefly explained, and the probability concept is connected to rating factors by using live load from Weigh-in-Motion (WIM). Based on the live load model and rati ng factor, the computation procedure of the probability of overload is explained.
교량의 현 내하력을 평가하기 위해서 사용되는 방법으로 허용응력 평가법(ASR), 하중계수평가법 (LFR) 등의 방법 등이 사용되고 있다. 현재, 교랑 평가 값을 이용하여 이 값을 확률이론에 연결시키려는 시도들이 많이 연구되고 있다. 본 논문의 주목적은 교량의 내하력 평가값 (Rating Factor)과 확률이론을 이용하여, 과하중 확률을 구하는데 있습니다. 본 논문에서는 이러한 평가 방법들을 요약 설명하고, Weigh-in-Motion에 의해 얻은 활하중 모델을 도입하여, 교량 평가 값을 확률이론에 연결 시켰다. 활하중 모델과 교량 내하력 값을 토대로, 초과 하중 확률을 계산하고, 그 방법을 설명하였다.
Keywords