Abstract
Mobile business noticed as a constructive alternative of e-commerce and e-business is being diversely considered as a new form or subset of e-business. In this study, mobile business is defined as a comprehensive alternative including e-business. The framework of the superset of e-business has two axes: connectivity and mobility. In addition, various cases based on the combination of the components are provided and explained. It is the main characteristic of this study that the element of off-line "mobility" is added to "connectivity" generally used while explaining e-commerce and e-business. For place (or location) is a prerequisite for the feature of mobility, we grope for why and how Location-Based Service (LBS) will take an important role in the development of new e-business models and services. As the real and full-scale beginning of IMT-2000 service and the rapid progress and diffusion of mobile communications services including wireless LAN require an immense and innovative way of thinking about e-commerce and e-business, the framework suggested in this study is considered to go far toward satisfying the new needs in this area.
본 연구에서는 모바일 비즈니스를 특정 단말기 형태에 국한되지 않고, 이동성이 부과된 e-비즈니스로 정의하고, 더 포괄적인 가상공간에서의 상거래 프레임워크를 이루는 두 축으로 연결성(connectivity)과 이동성(mobility)을 도출하여 두 축의 조화(combination)로 인한 각 서비스의 내용들을 여러 사례들을 제시하여 설명한다. 기존 전자 상거래와 e-비즈니스를 설명할 때 주로 고려되었던 "연결성" 요소 이외에, 오프라인상의 "이동성" 요소를 추가한 점이 본프레임워크의 특징이라 할 수 있겠다. 이동성이 '장소(위치)'가 전제되어야 한다는 점에 착안하여 이와 관련된 기술적 요소로 위치 기반 서비스(LBS: Location-Based Service)가 새로운 e-비즈니스 모델 및 서비스 개발에 중요한 역할을 할 것으로 기대된다.