Abstract
Recently many applications are being developed as web technologies are evolved rapidly, but the development emthodology and quality improvement speed of the web apllications is not so. The creations of Most web applications have developed depending on the developer's knowledge and experience without a systematic development methodologies. But the web-based application systems require the various developing gechniques and the rich developing methodogies for a design process. This paper applies the UML(Unified Modeling Language) supporting an object-oriented development methodology to the design and implementation of a mobile customer management system. That is, it appliesthe UML to the system modeling based on a story board and a requirement specification at the web development of the similar web applications. Applying UML to this system achieved the analysis and the design of an web application effciently.
최근 웹 기술이 급속하게 발달함에 따라 웹 기반의 많은 어플리케이션이 개발되고 있지만, 웹 어플리케이션의 개발 방법론 및 품질개선 속도는 이를 따르지 못하고 있다. 대부분의 웹 어플리케이션의 생성은 체계적인 개발 방법론 없이 개발자의 지식과 경험에 의존하여 개발되고 있다. 그러나 웹 기반의 응용시스템은 다양한 개발 기법이 필요하며 설계 및 개발 프로세스를 위해 풍부한 개발 방법론에 요구된다. 본 논문은 객체지향 개발 방법론을 지원하는 UML(Unified Modeling Language) 을 모바일 고객관리 시스템 설계 및 구현에 적용하였다. 즉, 웹 개발단계에서 필요한 스토리 보드와 요구사항 기술서를 바탕으로 모델링하는데 UML을 적용하였다. 그리고 본 논문에 적용된 개발 방법론을 통해서 산출된 컴포넌트들은 이와 유사한 웹 어플리케이션 개발 시에 필요한 컴포넌트로 재 사용될 수 있다. 이 시스템에 UML을 적용한 결과 효율적인 웹 어플리케이션의 분석 및 설계가 이루어진다.