DOI QR코드

DOI QR Code

답안 마킹 이벤트를 이용한 학습 성취도 분석 시스템

A Learning Accomplishment Analysis System using Answer Marking Events

  • 발행 : 2003.10.01

초록

웹의 등장은 멀티미디어 기술 및 컴퓨터 통신 기술 개발의 가속화 및 이를 응용한 컨텐츠 개발에 촉진제 역할을 하게 되었다. 또한 웹기반 교육시스템의 연구에서도 전자도서관과 LOD 기술을 접목한 연구들이 활발히 진행되어 왔다. 최근에는 교수-학습 활동에서의 새로운 형태인 웹을 기반으로 한 교육(WBI : Web-Based Instruction)이라는 교수 모형이 제시되기에 이르렀다. 또한, 학습자의 요구에 맞는 코스웨어의 주문이 증가되고 있는 추세이명 그에 따라 웹 기반 교육 시스템에 효율적이고 자동화된 교육 에이전트의 필요성이 인식되고 있다. 본 논문에서는 학습 평가에서 학습자의 답안 마킹 이벤트를 이용한 학습 성취도 분석 시스템을 제안한다. 제안한 시스템은 먼저 학습자의 학습 행위를 지속적으로 모니터링하고 평가하여 개인 학습자의 학습 성취도를 계산하며, 이 성취도를 에이전트의 스케쥴에 적용하여 학습자에서 적합한 코스를 제공하고, 학습자는 이러한 코스에 따라 능력에 맞는 반복된 학습을 통하여 적극적은 완전학습을 수행하게 된다.

The appearnace of web technology has accelerated the development of the multimedia technology, the computer communication technology and the multimedia application contents. Researches on WBI(Web-based Instruction) system have combined the technology of the digital library and LOD,. REcently WBI(Web-based Instruction) model which is based on web has been proposed in the part of the new activity model of teaching-learning. As the demand of the customized coursewares from the lwarners is increased, the needs of the efficient and automated education agents in the web-based instruction are recognized. In this paper we propose a system monitors learner's behaviors constantly, evaluates them, and calculates his accomplishment. And the system offers suitable course to learner applying this accomplishment degree to agent's schedules. Therefore, the learner achieves an active and complete learning from the repeated and suitable course semantic-based retrieval.

키워드

참고문헌

  1. Online Education, 'The Electronic University,' Prospectus, 1993/94
  2. Ward, D., 'Technology and the Changing Boundaries of Higher Education,' EDUCOM Review, Vol.29, No.1, Jan/Feb., pp.23-30, 1994
  3. Badrul H. Khan, 'Web-Based Instruction(WBI) : What Is It and Why Is It?,' Education Technology Publications, 1997
  4. Whinston, A., 'Re-engineering MIS Education,' Journal of Information Science Education, pp.126-133, 1994
  5. Agogino, A., 'The Synthesis Coalition : Information Technologies Enabling a Paradigm Shift in Engineering Education,' Proceedings of Hypermedia in Vaasa '94, Vaasa Institute of Technology, pp.3-10, June, 1994
  6. Sandip Sen., Edmund H. Durfee, 'On the design of an adaptive meeting scheduler,' In Proceeding of the Tenth IEEE Conference on AI Application, pp.40-46, 1994 https://doi.org/10.1109/CAIA.1994.323694
  7. Katia Sycara, Dajun Zeng, 'Coordination of Multiple intelligent Software Agent,' International Journal of Cooperative Information System, Vol.5, No.2, pp.181-212, 1996 https://doi.org/10.1142/S0218843096000087
  8. Hamalainen, M, Whinston, A. and Vishik, S., 'Electronic Markets for Learning : Education Brokerages on the Internet,' Communications of the ACM, Vol.39, No.6, pp.51- 58, 1996 https://doi.org/10.1145/228503.228513
  9. Thomas, R. 'Implications of Electronic Communication for the Open University, in Mindweave, Communication, Computers, and Distance Education,' R. Mason and A. Kaye (eds.), Pergamon Press, pp.166-177, 1992
  10. http://grouper.ieee.org/p1484, IEEE Learning Technology Standards Committee (LTSC)
  11. 서울대학교 가상강의, http://snuvc,snu,ac.kr
  12. 웅진 IT 클래스, http://www.e-run.net/cp/woongjin/woongjin
  13. 양선옥, '멀티에이전트를 이용한 사용자 중심의 웹기반 개별학습시스템에 관한 연구', 숭실대학교 박사학위논문, 1999
  14. 김태석, 이종희, 이근왕, 오해석 '취약성 분석 알고리즘을 이용한 학습자 중심의 코스 스케쥴링 멀티 에이전트 시스템의 설계', 정보처리학회논문지A, 8-A권 제4호, 2001