Utilization of Selected Landfill Waste Soils for Road Embankment Materials

도로성토재료로서 폐기물 매립장 선별토사의 활용

  • Published : 2003.03.01

Abstract

The major objectives of this study were to investigate the physical characteristics of selected refuse landfill waste soils which are excepted general waste materials and assessed the possibility of recycling for road construction or embankment materials. The old landfill site which is selected for this study is located at Youngyang in Kyungsangpukdo and it had been dumped and closed for 16-25 years. Therefore, the selected landfill waste soil became to geotechnical engineering characteristics when the closed landfill site is reused for road embankment materials. It was found that it would be better to use the selected waste soil mixed with the ordinary soil.

본 연구의 목적은 폐기물 매립장 선별토사를 도로성토재료로 재활용하기 위해 매립장 주변의 오염되지 않은 토사A 및 토사B와 혼합비를 달리하였을 때 다짐, 전단, CBR 시험 등을 실시하여 도로성토재료로서 재활용하기 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 다짐시험결과 일반토사의 혼합비가 증가할수록 최대건조밀도는 증가하고 최적함수비는 감소하였으며, 직접전단시험 결과 토사A를 혼합하였을 경우에는 점착력의 변화가 크게 나타났고 토사B를 혼합한 경우에는 내부마찰각의 변화가 크게 나타났다. 또한, CBR 시험을 실시한 결과 토사A의 경우 혼합비가 50%이상일 때에는 상부노상재료로 활용가능한 것으로 나타났고, 토사B의 경우 혼합비가 30%이상일 때 상부노상재료로 활용가능한 것으로 나타났다.

Keywords