The strategy of an educational policy in the MEXT (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology) of Japan: Focusing on Super Science High school (SSHs)

일본과학문부성의 교육정책전략: 수퍼사이언스고등학교 추진현황을 중심으로

  • Published : 2003.03.01

Abstract

In Japan accumulating intellectual assets by enhancing science and technology is the only way to survive the global competition. To enhance science and technology, it is important to improve science literacy the public and to foster human resources for science and technology, Therefore, MEXT (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology) is now working with various projects. One of the projects for attaining the purpose is Science Literacy Enhancement Initiative. This initiative is a brand-new package of several projects to enhance math and science education in high and middle schools including (1) Super Science High school (SSHs) and (2) Science Partnership Program. The purpose of this study was to investigate concretely about the situation of promotion of SSHs paying attention to three high schools (TAKASAKI high school, HORIOKA high school and RITUMEIKAN high school) specified as SSHs. Furthermore, some suggestions about gifted education were discussed.

21세기를 맞이하여 세계 각국은 과학기술향상을 위한 교육적 측면의 전략들을 새롭게 추진시켜가고 있다. 일본 또한 $\ulcorner$과학기술창조립국$\lrcorner$ 을 지향하고 있는 나라로서 풍요로운 국민생활과 사회경제의 발전 및 산업경쟁력의 강화를 실현시키는 위해 2002년부터 문부과학성에서는 새로운 교육정책인 $\ulcorner$과학기술 이과 애호계획$\lrcorner$ 을 발표하여 현재 추진시키고 있다. 이 새로운 계획의 배경에는 일본의 아동 학생들에게 지적되고 있는 $\ulcorner$이과 싫증 현상$\lrcorner$ 문제가 있다. 이를 우려한 대처방안으로서, $\ulcorner$과학기술 이과 애호계획$\lrcorner$ 은 과학과 친숙하게 하며 이과를 좋아하는 아동과 학생을 증가시켜 과학기술에 관한 관심과 이해를 심화시키기 위해 새롭게 대두된 전략이라고 생각할 수 있다. 그 계획 안에서 가장 주목받고 있는 것이 $\ulcorner$수퍼사이언스고등학교 (SSH . Super Science High School)$\lrcorner$ (이하SSH)에 관한 추진이다. SSH는 과학기술과 이과 수학교육을 중점적으로 실시하는 고등학교로서 이과 수학에 중점을 둔 커리큘럼개발과 대학 및 제연구기관과의 효과적인 연계방법에 대한 연구를 추진하며 장래 유능한 과학기술자를 배출하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 일본문부과학성의 새로운 적략안에서도 과학 및 수학분야에 대한 영재교육의 일환으로서 언급되어질 수 있는 대표적략 SSH의 추진현황에 대해 소개하며 SSH로 지정된 26개의 고등학교 중 특색있는 추진양상을 띠고 있는 몇사례에 대해 구체적으로 언급하였다. 나아가 어떠한 양상으로 일본의 새로운 교육정책인 SSH가 학교현장을 중심으로 지역에 전개되고 있는가에 대해 주목하고 우리나라의 영재교육과 관련하여 고찰되어야 할 쟁점 및 과제들이 제시되었다.

Keywords

References

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