Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 6 Issue 2
- /
- Pages.1-19
- /
- 2003
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Analysis of computer applications in the 7th high school textbooks on mathematics
제7차 고등학교 수학교과서의 컴퓨터 활용에 관한 분석
Abstract
The challenge of education reform and the demand for textbook revision were inevitable as to help people manage changes in the twenty-first century. The 7th educational program not only has different educational goals, purposes and methods compare to the previous 6th program, but also introduces an epochal plan so called "free-choice learning" which involves considerable choices on the part of the learner as to what and which subject to learn. For the education on mathematics, applying computer and calculators to the studies were one of the goals educational process. This research encompasses ways to approach computer application in the 7th high school s on mathematics. The main contents of our paper are analysis of 16 different kinds of high school textbooks, its status of uses in each textbooks, math relating programs, use of computers, use of programs, use of computers in each textbooks and use of internets.internets.
21세기에 적합한 인간형을 키워나가기 위해 교육과정의 변화는 시대적 흐름이라 할 수 있다. 이와 같은 교육 개혁은 수학교과에 있어서도 많은 변화를 요구하였고, 그러한 변화에 따라 교과서의 개정이 요구되었다. 이와 더불어 제7차 교육과정에서는 학생들이 수학교육에 있어 컴퓨터, 계산기 등을 활용하여 학습할 수 있도록 지도하는 것을 교육과정 목표의 한가지로 제시하고 있다. 본 연구에서는 교과서 내용 중에서 컴퓨터 활용에 대한 분석을 통해 컴퓨터에 대한 접근 방법과 그 내용의 장단점을 알아보았다. 주요 내용은 16종 교과서의 단원 분석, 단원에 따른 컴퓨터 활용 현황, 수학 관련 프로그램, 컴퓨터의 사용방법, 프로그램의 사용내용, 교과서별 컴퓨터 사용, 인터넷 사용현황 등을 정리하였다.