Abstract
In this paper, we introduce our experience of the design and implementation of mobile collaboration system(MCS) that support people using mobile devices to participate in cooperative session. There are considerable differences between desktop PC and mobile devices like PDA in processing ability, resolution of display and color degree. In the case of mobile devices, they use different processors and different operating system and they have even differences in ability of executing application. The mobile collaborative system based on T.120 protocol of ITU-T standard compromised of mobile collaboration server, mobile collaboration client, session node and application. We also define the session node in desktop PC in which session control block and communication block runs. This node provide functions of session control block and communication block to mobile collaboration clients and so lighten load of clients. The mobile collaboration server provides information of candidates for session node, session and user to mobile collaboration client. And this server support clients to configure their own session node and manage sessions. Only the mobile collaboration client module and applications including APE are executed in a mobile device when user using mobile devices would like to participate in cooperative session. We implemented mobile collaboration client and applications with JAVA to support platform independency.
본 논문에서는 다양한 모바일 기기를 협동작업 공간에서 사용할 수 있도록 하는 모바일 협동작업 시스템을 소개하고자 한다. PDA등의 모바일 기기를 살펴보면 CPU의 처리 속도, 디스플레이의 해상도, 칼라 표현력 등에서 PC와 크게 차이가 나며, 각 모바일 단말기간에도 그 차이가 심하다. 본 논문에서 제안하는 모바일 협동작업 시스템은 ITU-T 데이터 회의 표준 프로토콜인 T.120을 기반으로 한 시스템으로 모바일 협동작업 서버 및 모바일 협동작업 클라이언트, 세션노드로 구성된다. 본 시스템에서는 협동작업 세션을 관리하는 모듈을 데스크 탑인 세션노드에 둠으로써 모바일 기기상에서 수행되는 모듈의 부담을 줄였다. 모바일 협동작업 서버는 모바일 협동작업 클라이언트에게 세션노드가 될 후보 노드들 및 세션 정보, 사용자 정보 등을 제공하여 클라이언트가 자신의 세션노드를 설정하고 협동작업 세션을 맺어 운영할 수 있도록 지원한다. 모바일 기기를 사용하여 협동작업 세션에 참가하기 위해서는, 모바일 기기상에서는 모바일 협동작업 클라이언트 및 APE를 포함한 응용 어플리케이션만 실행되고 실제 세션을 운영하는 것은 세션노드의 기능을 이용할 수 있다. 또한 모바일 클라이언트 모듈 및 어플리케이션은 JAVA로 구현하여 플랫폼 독립성을 가지도록 하였다.