The Journal of Society for e-Business Studies (한국전자거래학회지)
- Volume 8 Issue 3
- /
- Pages.87-105
- /
- 2003
- /
- 2288-3908(pISSN)
- /
- 2765-3846(eISSN)
A change Management Model for BPM Documents in e-Business Environments
e-Business를 위한 BPM 문서 변경관리 모델
Abstract
Business Process Management (BPM) is an emerging trend of managing business process life cycles and integrating heterogeneous systems . Recently, BPM is considered as an essential element for automation of complex business processes involving many companies, particularly for those in an e-Business environment. In such an environment, it is very important for each business partner to trace history of resources. However, it has been a difficult problem for Workflow Management Systems(WFMSs) to support management of resource changes because of limited storage, complex process structure, and absence of formal change model. In this paper. a new framework is proposed, which can support change management for documents, one of core resources of business process. Under a traditional WFMSs framework, all workflow components belong to either build-time or run-time function, and executions of workflow processes are performed by the two functions . To manage changes of documents while process executing. a new framework with additional component modules are required. A version control method is introduced for the purpose of managing document changes. The proposed method includes five models for document structure, process structure, association between process and document, version management, and efficient version storage. A prototype system is developed to demonstrate the effectiveness of the proposed models.
비즈니스 프로세스 자동화 (Business Process Management. BPM)는 이 기종 시스템간의 통합을 추구하면서 비즈니스 프로세스의 수명주기를 체계적으로 관리하기 위한 최근의 정보시스템 추세중의 하나이다. 이러한 BPM은 e-Business와 같이 다수의 조직 및 기업이 상호작용 하여 이루어지는 복잡한 프로세스의 자동실행을 위해서는 반드시 필요한 요소로 인식되고 있다. 다조직 프로세스에서는 각 비즈니스 주체들간에 자원의 변경과정을 이해하고 명확히 하는 것 이 중요하다. 그러나, 부족한 용량, 프로세스 구조의 복잡성 및 모델의 부재로 인하여 자원의 변경관리가 어려운 문제로 인식되어 왔다. 본 논문에서는 새로운 프레임워크를 제안하여 비즈니스 프로세스 자원의 가장 중요한 요소 중 하나인 문서의 변경을 지원한다. 이를 위하여 기존프로세스자동화 도구에서와 같이 프로세스수명주기를 '정의 시'와 '실행 시'의 두 가지로 구분하고 프로세스 진행과정에서 문서의 변경을 관리할 수 있는 새로운 모듈을 도입하여 추가한다. 제안된 방법론은 문서 구조모델, 프로세스 구조모델, 문서와 프로세스간 연계모델과 버전 저장모델을 제공한다. 이러한 프레임워크의 유용성을 보이기 위하여 원형을 구현하여 본 논문에 제시한다.