초록
이 글은 자연주의 교육사조의 발달에 핵심적인 역할을 한 Comenius, Rousseau Pestalozzi 세 사람을 중심으로 하여 이들의 지리에 대한 관심과 지리교육 방법을 파악하고자 하였으며, 이를 통해 자연주의 교육사조가 지리교육 및 지리학에 어떤 영향을 미쳤는 지를 밝히고자 하였다. Comenius의 감각적 사실주의에서 출발하는 자연주의 교육사조는 합자연의 교육원리와 방법을 제시하였음은 물론. 인간중심교육과 보통교육을 지향하면서 근대 교육의 형성에 결정적인 영향을 미쳤다. 지리는 일찍부터 자연주의 교육사상가들이 제시하는 교육과정의 일부가 되었으며, 이들에 의해 교과로서의 타당성과 정당성을 부여받으면서 그 존립근거를 확보하였다. 또한 자연주의 교육사조는 직접관찰접근(look-and-see approach)에 의해 감각과 경험을 중심으로 하는 노작중심의 지리교육, 직접적 경험의 장소이자 생활환경이 되는 향토지리를 중심으로 하는 지리교육. 현장답사중심의 실물위주 지리교육의 아이디어들을 제시하여 지리교수방법에서도 영향을 미쳤으며. 자연주의 교육사상가들은 지리학자 칼 리터에게 지리학 연구방법론 측면에서 영향을 미쳤다.
This paper aims to illuminate how the Naturalists' concern on geography and geography education, mainly in Comenius, Rousseau, Pestalozzi who have played key roles in the development of Naturalism, has developed and how the Naturalism has influenced on the development of geography and geography education. Starting from sensual realism, the Naturalism suggested the educational principle and methods adjusting to the Nature well as exercised great influence on the formation of modem school education toward popular common education. The geography took the firm position as subject in the curriculum of the Naturalists and achieved the rationale of existence as subject in curriculum with utility to expand human experience, thanks to Naturalists. The Naturalists developed several ideas on geography teaching method such as labouring activity-centered geography teaching based on strengthening sense and experience by 'look-and-see' approach, local geography-centered geography teaching with stress the local area as the focus of direct experience and living environment, and the real thing-centered geography teaching by fieldwork. Moreover, The Naturalists had an great effect on the geographer, Karl Ritter in terms of methodology of geography.