A Case Study on the Construction of Concrete Structures in Parallel with Tunnel Blasting

터널발파-구조물 병행시공을 위한 영향평가 연구

  • Published : 2003.12.01

Abstract

An experimental study was carried out in order to reduce the period and cost of construction of Missiryung tunnel, which is a relatively long one 3.6 km long. An allowable vibration level for curing concrete was established based on the extensive case studies done over the world. and assessment was performed on the possibility of constructing concrete structures like lining during tunnel blasting. Attenuation relationships were obtained by processing more than 130 measurement data from a series of tunnel blasting in the site. A Guideline for safe construction work was suggested. To verification, low small concrete blocks with a constant standoff distance were installed in the floor of the tunnel After the blocks were exposed to blast vibrations for 28 days, compressive strength tests were performed on 20 specimens taken from the blocks. It was shown that the suggested guideline was appropriate for the safe construction work at the site.

3.6km 장대터널인 미시령터널의 시공기간 단축과 공사비 절감을 위해 터널 발파와 콘크리트 구조물 병행시공 평가 연구를 수행하였다. 이를 위해 기존에 제시된 양생중인 콘크리트 구조물에 대한 진동허용기준을 분석하여 본 현장에 적합한 기준을 제시하였고, 10여회의 발파계측을 통해 약 130점 이상의 계측자료를 획득하여 대상 현장에서의 진동추정식을 도출하였다. 그 결과 발파와 콘크리트 구조물 병행시공을 위한 안전한 작업 지침으로서, 발파시 지발당 최대 장약량에 따라 타설이 가능한 막장으로부터의 안전이격거리가 제시되었다. 이에 대한 실제 검증을 위해 터널내 4곳에 일정한 거리마다 콘크리트 블록을 타설한 후 지속적인 발파 진동을 밭게 한 후 28일 강도시험을 실시하였으며 제시된 지침의 타당성을 확인할 수 있었다.

Keywords