현대패션에 나타난 오색의 동ㆍ서양 색채에 관한 연구

A Study on Eastern and Western Colors Focusing the Five Colors in Modern Fashion

  • 김미경 (세종대학교 패션디자인학과) ;
  • 임영자 (세종대학교 패션디자인학과)
  • 발행 : 2003.12.01

초록

This study is to consider both the eastern and western concepts of colors focusing on the five colors(Blue, Red, Yellow, White, Black) derived from the principles of Yang and the Five Elements, which are the traditional philosophy of the East and to analyze the modern fashion on the basis of the theoretical background. This study is summarized in the following. The eastern color concept has been formed by the influence of the principles of Yin and Yang and the Five Elements, which explain the generation and extinction of the universe. When it comes to the five colors, the symbolism of the east and west has much in common relatively. Concerning the rule of the five colors match, both the rules of the east and west are highly similar with each other. As mentioned above, the study shows that the five colors concepts and match rules between the east and west have much in common. There is a high possibility to connect the compatibility and incompatibility of the eastern five colors with scientific western theory of color harmony.

키워드

참고문헌

  1. 이현주 (1999). 노란색 이미지에 의한 복식디자인. 연세대학교 석사학위논문, p. 30
  2. 新ファッションビジネス用語辭典(1990). 東京: バンタンデイン 冊究所, p. 746
  3. 조필교 . 정혜민 (2003). 패션디자인과 색채. 서울: 전원문화사, p. 25
  4. 강윤숙 (1994). 복색의 상징적 의미에 관한 연구. 성신여자대학교 박사학위논문, pp. 94-95
  5. 김영자 (1992). 한국의 복식미. 서울: 민음사, p. 120
  6. Eva Heller (2002). 색의 유혹 (이영희 옮김). 서울: 예담, p. 61
  7. 임원희 (2002). 한국 전통 복식의 배색 이미지. 건국대학교 박사학위논문, p. 24
  8. 강윤숙 (1994). 복색의 상징적 의미에 관한 연구. 성신여자대학교 박사학위논문, p. 86
  9. 금기숙 (1998). 조선복식미술. 서울: 열화당, pp. 58-63
  10. 김영자 (1992). 한국의 복식미. 서울: 민음사, p. 125
  11. 안향신 (1993). 현대 복식에 표현된 색채 상징에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문, p.142
  12. 김영자 (1992). 한국의 복식미. 서울: 민음사, p. 128
  13. 李延植 (1997). 瞼譜藝術色彩文化論. 慶應義塾大學 박사학위논문, p. 75
  14. 金敬仁 (1998). 韓國の傳統色と都市環境色彩に關する硏究. 京都大學 박사학위논문, p. 19