A Study of the Devil′s Types and the Special Effect Makeup′s Techniques Expressed on Horror Movies

공포영화에 나타난 악마의 유형과 특수분장 기법에 대한 연구

  • Published : 2003.12.01

Abstract

The purpose of this paper is to be studied the Devil's types and the special effect makeup's techniques expressed on horror movies. As the theoretical background, the researcher inquired the origin of Satan, Demon and Devil, and the shapes and meanings portrayed in the religion, philosophy art and literature. Also classified the Devil's types of the movies, and examined the factors, techniques and aesthetic characteristics of special effect makeup for each of them. The results are as follows. 1. The Devil's types are the Werewolf, the Zombie and the Vampire. The Werewolf is a kind of Devil that changes into a wolf when the full moon rises. It requires animatronics, rubber body suits, furs and fangs for special makeup effects. The Zombie is a dead body that the exorcist restored with a narcotic drug, and it nibbles on human's brain and flesh. So it needs decayed or pale skins, scars, bald heads, non-focus eyes and false teeth for making this character. The Vampire is a bloodsucking ghost. Therefore, it uses fangs, evil eyes, rubber body suits and dropping blood for special effect makeup. 2. They expresses Sadism, Masquerade and Cruelty as the aesthetic characteristics of the Devil's special effect makeup.

Keywords

References

  1. Rickitt, R. (2000). Special effects-the history and technique-, New York: Billboard Books, p. 234
  2. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, p. 17
  3. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, p. 23
  4. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, pp. 30-31
  5. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, pp. 35-36
  6. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p. 109
  7. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p. 118
  8. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, p. 75
  9. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 67-68
  10. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p. 64
  11. Scruton, R. (2000). 스피노자, 서울: 시공사, p. 57
  12. Scruton, R. (2000). 스피노자, 서울: 시공사, p. 111
  13. Ross, G. M. (2000). 라이프니츠, 서울. 시공사, pp. 155-158
  14. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p. 67
  15. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 81-82
  16. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p. 110
  17. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, pp. 214-216
  18. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 111-113
  19. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 114-116
  20. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 60-61
  21. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 116-117
  22. Papini, G.. 송병선 역. (1998), 악마 이야기, 서울: 예문. p. 58
  23. Papini, G.. 송병선 역. (1998), 악마 이야기, 서울: 예문, pp. 56-57
  24. Russell, J. B. 최은석 역 (1999). 악마의 문화사, 서울 : 황금가지, pp. 26-27
  25. 김명복 (1997). 예술과 문학-고딕에서 로코코까지, 서울: 현상과 인식. pp. 42-45
  26. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p.224
  27. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 230-231
  28. http://www.rathinker.co.kr/skeptic/magick.html
  29. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 229-230
  30. Rickitt, R. (2000). Special effects-the history and technique-, New York: Billboard Books, pp. 210-211
  31. Rickitt, R. (2000). Special effects-the history and technique-, New York: Billboard Books, pp. 221-222
  32. Kehoe, V. J- R. (1991). Special make-up effects, Boston: Focal Press, p. 43
  33. Rickitt, R. (2000). Special effects-the history and technique-, New York: Billboard Books, pp. 215-217
  34. Rickitt, R. (2000). Special effects-the history and technique-, New York: Billboard Books, pp. 234-235
  35. 이상훈, 장병인 (2000). 분장의 세계, 서울: 고문사, pp. 224-228
  36. http://100.empas.com
  37. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 234-235
  38. http://www.ihorrormovie.com/character.html
  39. Kehoe, V. J- R. (1991). Special make-up effects, Boston: Focal Press, p.62
  40. 진현용 (2002). 한국영화에 있어서 특수분장 기법의 활용 사례에 관한 분석 연구. 한성대학교 석사학위논문, p. 13
  41. 진현용 (2002). 한국영화에 있어서 특수분장 기법의 활용 사례에 관한 분석 연구. 한성대학교 석사학위논문, p. 15
  42. 이상훈, 장병인 (2000). 분장의 세계, 서울: 고문사, pp. 230-234
  43. http://www.ihorrormovie.com/character.html
  44. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, p. 233
  45. Morawetz, T. (2001). Making faces playing god. Austin: Univ. of Texas, p. 53
  46. http://my.netian.com/~jinbk/content/kjbs1_11.html
  47. 이경덕 (1999), (신화로 보는). 악과 악마, 서울: 동연출판사, pp. 233-234
  48. Morawetz. T. (2001). Making faces playing god. Austin: Univ. of Texas. p. 52
  49. Guinn. J. & Grieser. A.. 조미옥 역 (1998). 살아있는 뱀파이어를 찾아서, 경기: 엘테크. p. 38. 43
  50. Rickitt, R. (2000). Special effects-the history and technique-, New York: Billboard Books, pp. 232-233
  51. 진현용 (2002). 한국영화에 있어서 특수분장 기법의 활용 사례에 관한 분석 연구. 한성대학교 석사학위논문, p. 14
  52. Kehoe, V. J- R. (1991). Special make-up effects, Boston: Focal Press, pp. 60-61
  53. Papini. G.. 송병선 역 (1998), 악마 이야기, 서울 : 예문. pp. 48-50
  54. 윤영 (2003). 현대패션에 나타난 잔혹성 이미지 연구, 숙명여자대학교 석사학위논문. p. 36
  55. Erikson. E. H. (1963), Childdhood and society. 2d ed. New York: Norton. p. 247
  56. Bedouin. J- L.. 이강렬 역 (1986). 가면의 민속학, 서울: 경서원, p. 31
  57. 윤영 (2003). 현대패션에 나타난 잔혹성 이미지 연구, 숙명여자대학교 석사학위논문, p. 19