디자인학연구 (Archives of design research)
- 제16권4호
- /
- Pages.453-462
- /
- 2003
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
종합병원 홍보용 인쇄물에 관한 연구
A Study on the Printed Matter for the Publicity of the General Hospitals
초록
병원간의 경쟁이 치열해지고 환자가 병원을 선택하게 된 현실에서 대중에게 병원을 알리는 것은 이제 선택이 아닌 필수가 되었다. 그러나 병원은 공식적인 광고가 제한되어 있기 때문에 다각적 측면에서의 전략적인 홍보가 필요하다. 이러한 측면에서 볼 때 리플렛, 병원보 등의 인쇄물은 환자와 내원객에게 필요한 정보를 제공하여 병원의 이미지 향상에 직접적인 영향을 끼치는 매우 효과적인 홍보매체가 된다. 그러므로 병원 발행의 인쇄물(이하 홍보인쇄물)의 편집디자인은 그 역할을 고려해 볼 때 반드시 필요한 연구 분야이다. 이에 연구자는 병원 홍보측면에서 병원인쇄물의 유형을 분류하여 각각의 특성을 고찰한다. 그리고 설문을 통해 병원홍보에 있어서 인쇄물이 차지하는 비중과 사용자 의식을 조사, 분석하여 편집디자인 측면에서 기존 병원 홍보인쇄물들에 대한 문제점을 도출하고, 그 방안을 모색한다. 이를 바탕으로 연구하여 환자와 병원을 이용하는 대중에게 만족스러운 정보전달을 하게 하여 궁극적으로는 병원의 경쟁력 향상에 도움이 될 수 있도록 홍보인쇄물 편집디자인의 발전방향을 제시하고자 한다.
As the competition among the hospital becomes heavier and cognition in patient's right of knowledge increases, of general hospital becomes more important public relation part of hospital administration. Due to the restriction of the public advertisement of a hospital, strategic plans and new ideas are needed. Leaflet or hospital publication, for example, could be excellent publicity materials since they provide specific and detailed information for patients, which results in great improvement on the hospital image. Therefore, the editorial design for hospital publicity is the necessary research field. Also questionnaires of user's sense regarding the Hospital's printed matter for the publicity were conducted and analyzed. From these analyses, new improved printed matter design for the publicity of general hospital that are useful for the users as well as hospital competition was suggested.